Zpomalení času

7
Enterphase: Phase One (CD, AD Music, AD14CD, 1994)
Enterphase: Phase One
(CD, AD Music, AD14CD, 1994)

Enterphase: Phase One (CD)

AD Music, AD14CD, 1994
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Kapela s názvem Enterphase je duo amerických hudebníků Jeffa Filberta a Freda Beckera. Jeff se již léta zajímal o hudbu berlínské elektronické školy ze 70. let minulého století. Tento styl vznikl v západním Berlíně, a protože většina jeho prvních představitelů byla odtud, což byli např. Tangerine Dream nebo Klaus Schulze, dostal podle tohoto místa název. Skladby využívaly analogových syntezátorů a sekvencerů.

Většinou byly delší, s tepajícím, rytmickým podkladem, nad nímž se rozvíjely kontemplativní, kosmické melodie. Od nich lze vysledovat počátky new age hudby a ambientu. Pozdější düsseldorfská škola, jejímiž zástupci byli např. Can, Cluster či Kraftwerk, se orientovala více na perkuse a rytmy. Z ní se potom odvíjely např. synthpop a techno.

Ovšem Enterphase se orientuje právě na ty elektronické počátky. Vlastně oba hudebníky dal dohromady David Wright z AD Music, když jim umožnil v roce 1994 vydat toto první album.

Je na něm pět delších skladeb, přičemž ta poslední skoro půlhodinová. Již obal CD naznačuje, že půjde o něco více než o hudbu. Je to jakési digitální zobrazení vzniku vesmíru z jednoho bodu. Syntezátory pracují s jakýmisi zasněnými, neagresivními tóny. Zároveň také ukazují tehdejší možnosti práce se zvukem, tzn. jeho lámání, klouzání, strmé stoupání do výšek atd. Ale není to samoúčelné, pěkně to vždy zapadá do poklidného pozadí skladby. Jeden hudebník většinou vytváří statické pozadí, druhý nad ním melodii nebo zvukové efekty.

Jedenáctiminutová skladba Andromeda Signal (Signál Andromedy) je krásnou ukázkou tohoto všeho. Jemný, trochu se opakující doprovod a celou dobu klouzavé melodie a v obojím je zvláštní pohoda.

Blue Shift je jediná, po celou dobu rytmická skladba, ale opět na statickém pozadí.

Závěrečná Time Dilation (Zpomalení času) má po celou dobu zajímavý, ostinátní generál bas a nad ním se rozvíjí skoro symfonická orchestrální báseň. Nazval bych to moderní, elektronickou, vážnou hudbou. Skladba je velmi živá, jsou zvoleny měkké rejstříky syntezátoru, a tak působí příjemně a klidně. Porovnám-li hudbu Enterphase s jinými následovníky berlínské elektronické školy, je velmi nápaditá a na první poslech odlišná.

Uložit