Domů Blog Strana 30

Horečnaté sny (iii)

Čekali jsme tři roky, než jsme se dočkali posledního dílu této hudební trilogie. Byli jsme však za trpělivost odměněni 2CD, i když to není u Steve Roache nic zvláštního.

Zapeklitost k nezasvěcení

Tarot byl sice do Čech okultistickými kruhy uveden až skoro sedm desítek let potom, co Josef Jiří Kolár v roce 1853 poprvé svůj fantastický román Pekla zplozenci uveřejnil na stránkách Lumíru, to však je pominutelná námitka. Kolár znamenitě ovládal řeči a jako vychovatel mladého uherského šlechtice měl i příležitost procestovat velký kus Evropy - jak známo, právě tuto protřelost cizinou potom s oblibou stavěl na odiv, aby tím podtrhl zdání své výlučnosti, mimořádnosti v českých kulturních poměrech. Řekněme tedy, že třeba v Paříži nebo jinde, kde pobýval a pročítal všechnu možnou, zřejmě i okultní literaturu, mohl o tarotu leccos zvědět.

Liber Tvrris vel Domvs Dei sub figvra XVI

Instrukce ku dosažení přímým zničením myšlenek, kterak povstávají v mysli.

Filosof skrze oheň

Nejvyšším cílem alchymisty je dosáhnout andělského kamene, jenž umožňuje zjevování Andělů a dodává moc rozmlouvat s nimi prostřednictvím Snů a Zjevení, a nedovoluje Zlému Duchu přiblížit se k místu, v němž ke komunikaci dochází.

Kulatý stůl jest skutečnost aneb Apoteóza vysoce vznešeného Podvazkového řádu

Kruhový stůl krále Artuše je velkolepou mytologickou syntézou. Je celý sám o sobě mytologií. Podle tradice pochází Kulatý stůl krále Artuše z nejdávnějších dob.

Theosofie ohně u Peršanů

Filosofové ohně neboli Philosophi per ignem byli fanatickou sektou filosofů, kteří vystoupili na konci 16. století. Sehráli důležitou roli skoro ve všech zemích Evropy.

Synu, musíš vzít tučnějšího masa

Dnes se po nás chce, abychom byli pouze myšlenkovými bytostmi bez těl. Zápas mysli a těla nás provází celými dějinami. Požitek je výrazem smíru s tělem. Požitek je výrazem smíru s jiným tělem a s jinými těly a s okolím. Je větším požitkem cítit otevřenou duši, symbiózu, toužit po spojení a ponořit se do těla, rozplynout se anebo cítit inspiraci, vnímat souvislost, slova, oheň ve věcech a v sobě?

Vystoupiv a vstoupiv

Jaromír F. Typlt ve své hermetické studii ukazuje, že právě čas je ústředním tématem výjevů, které se Máchovi ukázaly v jeho „strašném snu“. Prostřednictvím praobrazů, archetypů, ke kterým obrátila pozornost jungovská hlubinná psychologie, se dá Máchovu snu porozumět mnohem přesněji. Čtenáři, zaujatí tvorbou Martina Stejskala, by měli věnovat tomuto eseji svou pozornost.

Věčné lampy

Umění balzamování. O věčných lampách podruhé. Esence z tekutého zlata sytí věčný plamen.

Tajné figury rosikruciánů

Geheime Figuren der Rosenkreuzer

Zvláštní dobrodružství ve Staffordshiru

Rosikruciánův hrob. Tajemství v podzemních chodbách. Prastaré automaty. O věčných lampách poprvé.

Elegantní futurismus

Blood Machine je album pozitivně vzrušující, vyšťavující a dechberoucí, jak vykládá své kyber-elektro-organické psychodrama skladbu za skladbou a skladbu za skladbou. Tohle album je pěknej vopruz!

Liber Arcanorum vel Atu vel Tahuti Quas Vidit Asar In Amennti...

Schéma, která je zde předkládáno, obsahuje jak jména, tak i pečetě klifů korespondujících s každou z dvaadvaceti šupin Bestie, která putuje dvaadvaceti stezkami a jak jimi prochází, vyzařuje kaly a bindu a spojuje nektar ženy s jedem Hada. Dvaadvacet cest Stromu života přenáší vlivy jedenácti makrokosmických silových zón k odpovídajícím nervovým centrům v lidském organismu. Existuje tedy všehovšudy 33 kal, 32 z nich (Malkut, jelikož jest Země, je z nich vyloučen) jsou mimozemského původu. Sedm z nich představuje silové zóny a tři zbývající přenášejí vlivy mimo tento vesmír od tří forem Nic (ejn sof ór, ejn sof, ejn).

Starý muž Kojot pod pradávnou oblohou

Se zvláštním způsobem hraní na indiánské flétny původních obyvatel hlavně Severní Ameriky ke svým posluchačům již od 70. let minulého století přichází na albu Under An Ancient Sky soubor Coyote Oldman.

Cestou svatého Jakuba

„Příroda je obnovována ohněm.“ Rabelais popisuje Pantagruela jako toho, kdo všechno porušuje (altére tout), což musíme chápat v obou významech tohoto výrazu, který ve francouzštině znamená jak „změnit přirozenost“ něčeho, tak také „vyvolat žízeň“. Cílem velkého putování Gargantuova syna bude objevení Božské Lahvice Bacbuc, jež je určena k tomu, aby napojila ty, kteří žízní po vědě.

Úžera duše

Pozoruhodná práce Peníze a život francouzského historika Jacquese Le Goffa mapuje proměny vztahu křesťanství k lichvě, k penězům, k zisku ve středověku, přičemž velký důraz klade i na zdánlivě paradoxní vztah středověké ekonomie a středověké zbožnosti. Le Goff v této své rozsahem nevelké, na myšlenky a smělé interpretace však velmi bohaté a originální práci věnuje pozornost problematice vztahu křesťanství a peněz. Do svých úvah vnáší všechny aspekty nazírání středověkého světa: náboženské, filozofické i ekonomické. Ústředním tématem knihy je tedy někdy paradoxní vztah středověké ekonomie a středověké zbožnosti, a to jak v podobě traktované intelektuálními elitami, tak ve zjednodušené podobě exempel, s nimiž se věřící setkávali při nedělních kázáních a jež výrazně ovlivňovaly jejich představy o mravním životě a posmrtném nebezpečí.

Zlo je nadprodukce dobra

„Nemají výčitky, nemají svědomí.“ Neposuzujeme všechno z příliš zaběhlých, pevně usazených a nedobytných pozic? Odmysleme příjemné odpoledne a zasaďme naše vnímání třeba do rámce smrtelné choroby, kdy se posunou naše vnitřní hodnoty nebo vnímání zostřené právě spáchanou vraždou. Zvláštní druh moderního amerického démona, který si vybírá své oběti tak, jako si jiní vybírají zralá rajčata v samoobsluze. Agent Cooper coby novodobý Parsifal. Vraždění neviňátek. Kosmické kacířství. Přírodní rouhání. Podivná Bratrstva vrahů. Bobtnání ega. Sběratelé. „Zvěř, která loví vůni“.

Kenneth Anger: filmový mág

„Shromáždění mágů předpokládá identitu bohů na dionýském hýření. Bůh Šiva, mág, se probouzí. Šarlatová žena, nebeská děvka, kouří tlustý, naditý joint; Astarté z luny přináší sněhovou vánici; Pan se oddává hroznům Bakchovým; Hekaté nabízí posvátné houbičky, yaké, absint... Orgie pokračuje – magická maškaráda, v níž Pan je hlavní cenou. Paní Kálí žehná rituálům dětí světla, stejně jako bůh Šiva vzývá božství formulkami síly a ohně.“ - Kenneth Anger

Jayne Mansfieldová: satanistka

Pro většinu veřejnosti zůstává Jayne Mansfieldová v paměti jako „natvrdlá blondýnka“, možná dokonce ještě víc než samotná Marilyn Monroe. Málo je ovšem znám fakt, že se velice zajímala o okultno už od raného mládí a že v polovině 60. let se přidala k aktivitám svého dobrého přítele Antona La Veye a jeho tehdy nově založené Církvi Satanově. Ať už je vaše představa o Jayne jakákoliv, jedna věc je jistá… byla opravdovou Hvězdou. Hvězdou v magickém smyslu – determinovanou, se silnou vůlí a úspěšnou, na svém vlastním pravdivém orbitu.

Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou

Vzdělávací komplex je v zásadě architektonickým modelem: oblasti, na něž si nedokážeme vzpomenout, zůstávají zapečetěnými prázdnými prostorami. Jaké výsledky taková stavba poskytuje? Jsou právě tak důvěryhodné, jako i nemožné: symbolický prostor se dožaduje toho, aby jeho statutem byla aktuálnost. Venkoncem tedy právě symboly jsou živoucí přítomností. Neškolení pozorovatelé nemají mnoho příležitostí podchytit pravou podstatu světa, který se do nich přichází zabydlet. Takto jsou vnitřní prostory (vesmíry) nahrazeny jevovým implantátem a stavba se proměňuje. Imaginární zmírá a nastupuje magické. Obsah je nahrazen formou. De-formace.

Miestopis strassidel czeských i morawských

O výskytu duchů, strašidel a zjevů šeredných v království českém a markrabství moravském. Kromě varování před zlými místy na cestách, v lese i v horách sbírali písaříci též popis strašidel přes lid, jenž v těchto zkouškách obstál velebíce Pána našeho. Bylo zajímavo sledovati nejstarších strašidel dle činnosti jejich, ježto vždy ruku v ruce s činností lidskou šla. Už od dob pradávných čekalo přehršle nástrah na pocestné. Avšak i moderní doba má svá strašidla.

Dveře do neznáma: Temná múza

Gary Lachman předkládá zájemcům o dějiny literatury a okultismu studii Temná múza: Vliv okultismu na literaturu v 18.-20. století, která mapuje vývoj okultismu od osvícenství do 1. pol. 20. století. Činí tak na příkladech jednotlivých představitelů tohoto myšlenkového proudu, a to zejména těch, kteří významným způsobem ovlivnili světovou literaturu (Cazotte, Goethe, Novalis, Poe, Balzac, Bulwer-Lytton, Baudelaire, Rimbaud, Huysmans, de Maupassant, Strindberg, Meyrink aj.). Zařazuje sem ale i takové autory, kteří se věnovali spíše nebeletristické tvorbě, a to velice rozmanitého ražení (křesťansky orientovaný de Saint-Martin, theosofka Blavatská, brilantní mág Crowley aj.). Kniha je doplněna reprezentativní antologií.

Nejčtenější