Okultura: Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Olaf Olafsonn, Liberec 16/02

M. M. M. Únor - 9 - 2016Comments Off on Olaf Olafsonn, Liberec 16/02

Olaf OlafsonnPsychedelické hudební uskupení Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip zve na nadcházející turné po Čechách.

Ani ne rok po vydání svého debutu Chakra Meditations přichází se svou novou deskou nazvanou Plague. Za tak krátkou dobu stihli hrát se zahraničními kapelami Flies are Spies from Hell, Lumerians, nebo Rotor.

V říjnu 2015 absolvovali několik klubových koncertů v Londýně, a na jaře letošního roku mají domluvené turné po západní Evropě.

Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip je jako skutečný výlet do jiného světa. Hutný, syrový řev kytary, jejíž zvuk pálí jako uhlíky v podsvětní říši, doplňují psychotické vzlyky její kvílející sestry z předpeklí; tvrdá, stoická basa je jako železobetonový val, na němž se odehrává rej duchů, a občas se zatřpytí hypnotická flétna jakožto záblesk hudby sfér, přičemž dusání dýmem zastřených bicích se pohybuje nepředvídatelným směrem – chvíli se sune dopředu jako neúprosný válečný marš, aby se na moment zastavilo v duchu poklidné meditace a nakonec skončilo v nevyhnutelném miasmatickém chaosu. K tomu přičtěte masky typu Muž s ptačí hlavou, Goblin, Panenka nebo Válka a dostanete přenosný stroj času. Nebo spíš bad trip?

Začínáme za týden, 16. února, v Pivním baru Azyl, v Liberci, následuje 17. Divadlo 29 v Pardubicích, 18. Bezvědomí, Jihlava, a 20. zakončujeme v Modré Vopici v Praze.

 

Petra Kučerová: UFOART

M. M. M. Leden - 27 - 2016Comments Off on Petra Kučerová: UFOART
UFOART

UFOART

Petra Kučerová zve na výstavu obrazů nazvanou UFOART.

Petra Kučerová, narozená v roce 1980 v Brně, vystudovala tamtéž Střední průmyslovou školu textilní, obor Modelářství a návrhářství oděvů.

Je absolventkou Fakulty výtvarných umění VUT ateliéru tělového designu doc. Mgr. Jany Prekové. Nyní se věnuje své rodině a volné tvorbě.

Výstava představuje obrazy malované akrylem na plátno, autorkou souhrnně nazvané UFOART.

Vernisáž spojená s večírkem a hudbou začíná v pátek 19.2. 2016 v 18:00 v galerii Art klub U Tří knížat, Jánská 12, Brno.

Výstava maleb bude trvat do 8.3. 2016.

 

O pouti za poutem ku Světlu

San Prosinec - 27 - 2015Comments Off on O pouti za poutem ku Světlu
Lenka Karfíková: Anamnesis. Augustin mezi Platonem a Plotinem (Vyšehrad, Praha 2015)

Lenka Karfíková: Anamnesis. Augustin mezi Platonem a Plotinem
(Vyšehrad, Praha 2015)

Lenka Karfíková: Anamnesis. Augustin mezi Platonem a Plotinem

144 stran, Vyšehrad, Praha 2015, vydání první, brožované
ISBN 978-80-7429-639-0

 

Jak si vlastně Augustin představoval rozpomínku na nadčasově platné, např. matematické zákonitosti, které si duše sama nevymýšlí, ale které nalézá?

Ve své nové studii se Lenka Karfíková vrací k platonskému motivu poznání jakožto rozpomínání a všímá si, jakými proměnami prošlo Augustinovo pochopení platonské anamnese, vzpomínky na minulé vidění inteligibilních předmětů, jež duše zřela před svým vstupem do těla, anebo jako cosi vtělené duši stále přítomného.

„I neškolení lidé, jsou-li dobře tázáni, z toho důvodu, že je jim přítomno světlo věčné ratio – nakolik jsou schopni je zachytit –, v němž tyto neproměnně pravdivé věci spatřují, než že by je byli kdysi znali a posléze zapomněli, jak mínil Platon a jemu podobní.“

Augustinův vývoj od platonské anamnese k Plotinově představě osvícení počítal vždy s božským světlem, v němž lze nahlédnout inteligibilní obsahy:

„Bože, inteligibilní světlo, v němž, od něhož a skrze něhož inteligibilně září vše, co inteligibilně září.“

Toto světlo nebylo ztotožněno s ratio, nýbrž s Bohem; ratio je chápáno spíše jako schopnost intelektuálního vidění přítomná v mysli: „Je to Bůh sám, kdo osvěcuje.“

Pokračování →

Poselství granitu

Jiří Mazánek Listopad - 25 - 2015Comments Off on Poselství granitu
Martin Nonstatic: Granite  (CD, inre079, Ultimae Records, 2015)

Martin Nonstatic: Granite
(CD, inre079, Ultimae Records, 2015)

Martin Nonstatic: Granite (CD)

inre079, Ultimae Records, 2015
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Autorem alba je holandský hudebník Martin van Rossum žijící v Německu a užívající uvedený pseudonym Martin Nonstatic.

Po nejprve kratších kompozicích a společných kompilacích s jinými hudebníky vydal dvě alba, takže toto je třetí. Je na něm dvanáct skladeb, které mají všechny délku kolem šesti minut, takže celkově trvá album asi 72 minut. Ovšem většinou jsou skladby propojeny a přecházejí nenápadně do sebe.

Během alba se sice styl, do něhož by se daly zařadit, poněkud vyvíjí, protože čtyři první skladby jsou více rytmické, ale dá se říci, že potom jde hlavně o dub, psy-trance, deep techno slash house, místy downtempo i ambient. A právě čtvrtá skladba (Edelbitter 5:50) tvoří jakýsi přechod ke klidnější části alba, většinou bez rytmu, silně sférické, až lucidní, kde je velmi zdůrazněna basová linka a objevuje se hodně dubových pasáží. Ty jsou pochopitelně velmi nahloučeny, není v nich žádný spěch, ale zároveň nejsou statické jako třeba u drones.

Pokračování →

Kůň jest v blaženosti

San Listopad - 17 - 2015Comments Off on Kůň jest v blaženosti
Helena Šmídová: Kolkarty (27 karet, vlastním nákladem, Praha 2015)

Helena Šmídová: Kolkarty
(27 karet, vlastním nákladem, Praha 2015)

Helena Šmídová: Kolkarty

27 karet, vlastním nákladem, Praha 2015, vydání první
Distribuce: ALEMBIQ

 

Na počátku byl – myslím – kruh. Zhruba před třemi lety. Fascinoval mě uzavřený a nekonečný tvar, ve kterém všechny směry vedou dovnitř. Zkoušela jsem do něj malovat leccos – obličeje, krajiny, písmena… časem převážil spíš geometrický přístup – dělení, symetrie, jako bych se chtěla dostat „pod plochu“, k významu. Lákalo mě udělat sérii abstraktního pexesa, ve kterém by se kruh postupně dělil – ale z toho nakonec sešlo, asi mi to přišlo příliš „mechanické“.

Bylo třeba okulturně zapátrati, abychom se dobrali onoho původního významu. Předchůdcem jest tradiční japonská hra se škeblemi zvaná Kai awase, při níž bylo úkolem vyhledávat z hromádky škeblí dvě poloviny, které patřily k sobě. Teprve později se začaly na vnitřní stranu malovat obrázky.

PEXESO je český akronym vzniklý ze sousloví „PEKelně SE SOustřeď“, přičemž tam bylo krásně vpraveno ono cizokrajné „X“, jako třebas u čerta Trepifajxla, jenomže tu nejde o ochmatané a cinknuté mariášky, nýbrž malé kulaté karty, kolkarty, jejichž dohledáním se – podobně jako cvičení vnitřního zraku na tarotových malých arkánách při jejich „hádání naslepo“ – odhaluje současná (ne)rovnováha živlů, tady spíše alchymicko-astrologicky přilnutí k některému z kovů, tinktur, devatera (zde však spíše desatera) planetárních charakteristik.

Pokračování →

Ohromující labyrinty

Jiří Mazánek Listopad - 17 - 2015Comments Off on Ohromující labyrinty
Max Corbacho: Splendid Labyrinths (CD, mc001, maxcorbacho.com, 2015)

Max Corbacho: Splendid Labyrinths
(CD, mc001, maxcorbacho.com, 2015)

Max Corbacho: Splendid Labyrinths (CD)

mc001, maxcorbacho.com, 2015
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Španělský hudebník Max Corbacho z Barcelony se nám delší dobu nepřipomenul, ale to neznamená, že by netvořil. Však na tomto albu pracoval asi 1,5 roku.

Když v roce 1998 vyšlo jeho první album Vestiges, zdálo se nejprve, že jeho tvorba bude nejvíce ovlivněna přírodou, díky jeho rodišti v malé vesničce u moře ve Španělsku. Ale brzy se začal profilovat především jako duchovní skladatel.

A právě hlubší zamyšlení nad životem ho přivedlo k vytvoření tohoto alba Splendid Labyrinths, čili Ohromující, udivující labyrinty, nebo nějak obdobně, jež má vyjadřovat obdiv nad krásou života a všemi jeho různými, složitými, často neproniknutelnými rozumem, oklikami, které on nazval labyrinty, z nichž hledáme cestu. Již názvy jednotlivých skladeb to naznačují.

Stěžejní je jistě úvodní Plynoucí cesta (The Flowing Path 16:37), která je také nejdelší, skoro 17 minut. Však pro cestu užil anglické slovo path, a nikoliv way, které se užívá spíše v duchovním či životním významu.

Pokračování →

Čajové lístky na dně šálku

Jiří Mazánek Listopad - 17 - 2015Comments Off on Čajové lístky na dně šálku
Bruno Sanfilippo: Inside Life (CD, ad 116, ad21music, 2015)

Bruno Sanfilippo: Inside Life
(CD, ad 116, ad21music, 2015)

Bruno Sanfilippo: Inside Life (CD)

ad 116, ad21music, 2015
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Bruno Sanfilippo vystudoval klasické piano v Buenos Aires, ale již dlouho žije ve Španělsku v Barceloně. Po dvacet let skládá hudbu, která má jednak prvky minimalismu, dále moderní vážné hudby, ale protože ho vedle této akustické oblasti zaujala i oblast elektronická, tak také ji ve skladbách využívá. Toto využívání je však nesmírně decentní. Nazval bych to spíše prací se zvukem v různých jeho projevech. Velmi se tak blíží takovým umělcům, jakými jsou Brian Eno nebo Harold Budd. Ale u nich se většinou jedná opravdu především o minimalistickou hudbu.

U Bruna Sanfilippa jde o využití všech prostředků k ponoření se do ticha, zvuku, jeho podstaty a tím i sebe sama. Bylo to slyšet na všech jeho předchozích albech, ale na Inside Life dospěl asi zatím nejdále.

Zvuk je nesmírně přirozený a vy se přirozeně stáváte jeho součástí. Asi jako kdybyste vešli do přírody, kde vás nic neruší a stali se jí samotnou. Je to doslova druh mystického zážitku, který si nemusíte vyvolávat nějakým cvičením, nastane jen samotným poslechem. Najednou prostě cítíte, že jste. A to vás naplňuje radostí, klidem a štěstím. Něco takového se hudebníkovi podaří jen někdy.

Pokračování →

Spřízněné weby

Okultura

Portál pro magické aspekty moderních dějin a soudobého umění. Alchymie. Astrologie. Hermetismus. Kabala. Magie. Revue HORUS. Recenze umění, knih, filmů, hudby, interview s osobnostmi české i světové okultury.
Posel: hrs (at) horus (dot) cz

Twitter

    Fotografie

    Amazing Stories: October 1950Amazing Stories: June 1952Amazing Stories: July 1949Amazing Stories: June 1943Amazing Stories: June 1941Amazing Stories: October 1952Amazing Stories: April 1952Amazing Stories: March 1943Amazing Stories: December 1966Amazing Stories: October 1947Amazing Stories: May 1941Amazing Stories: January 1947Amazing Stories: September 1941Amazing Stories: June 1940Amazing Stories: October 1941Amazing Stories: October 1942Amazing Stories: January 1943Amazing Stories: September 1944Amazing Stories: January 1941Amazing Stories: November 1963