Okultura: Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Ryoji Ikeda: test pattern [n°7], Plzeň 01/07

M. M. M. Červen - 30 - 2015Comments Off on Ryoji Ikeda: test pattern [n°7], Plzeň 01/07

61_Ryoji Ikeda_mailSlavný japonský audio-vizuální umělec Ryoji Ikeda přiveze do Plzně pohlcující zvukově-světelnou instalaci test pattern [n°7].

V Londýně jeho 15km vysoká světelná věž připomněla oběti 1. světové války, jeho pulzující instalace rozsvítily newyorský Time Square, nadchly návštěvníky Museum of Modern Art v New Yorku, Museum of Contemporary Art v Tokiu, Ars Electronica Center v Linzi, Barbican Center v Londýně, festivaly Sonar, Elektra či Festival d’Automne v Paříži… a nyní jedna z nejvýznamnějších osobností současného vizuálního japonského umění, multimedialista, performer a skladatel elektronické hudby Ryoji Ikeda přijíždí na pozvání Japan Festu 2015 v rámci projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 do západočeské metropole. Do prostoru Malé scény Nového divadla (Black Box) připravil pohlcující audio-vizuální instalaci nazvanou test pattern [n°7], která zde bude ve středoevropské premiéře k vidění od 2. července do 11. srpna. Ryoji Ikeda, který za loňský rok získal prestižní cenu Prix Ars Electronica Collide@CERN 2014, v ní zkoumá absolutní limity výkonu současných digitálních technologií a vnímání lidského vědomí. Pořadatelé proto nedoporučují návštěvu osobám citlivým na ostré záblesky, rychlé změny světla a intenzivní zvuky.

IK4_mailTest pattern je systém, který převádí jakýkoliv typ dat (text, zvuky, fotografie nebo filmy) na grafiku čárových kódů a binární vzory složené z nul a jedniček. Návštěvníci jsou tak vtaženi do blikajících, pulzujících a posunujících se světelných obrazců a zároveň do zvuku, jehož rozsah se pohybuje od cvakání přes počítačové zvuky až po hluboké dunění. V Plzni Ryoji Ikeda připravil sedmé pokračování této instalace, která byla k vidění již v Sydney, Paříži, Madridu, Yamaguchi a New Yorku. Pro prostor Black Boxu (malé scény) Nového divadla připravil komornější verzi na prostoru 14×14 metrů s podlahovou projekcí. Ryoji Ikeda neposkytuje rozhovory a ani se nenechává fotografovat. Věří tomu, že mluvením o svém díle by snižoval jeho účinek.
Pokračování →

Suzanne Vega, Plzeň 07/07

M. M. M. Červen - 22 - 2015Comments Off on Suzanne Vega, Plzeň 07/07

Susanne Vega_mail7. července vystoupí ve Velkém sále Měšťanské besedy Suzanne Vega, zřejmě nejvýraznější světová představitelka neofolku 80. a 90. let a kamarádka prvního českého prezidenta Václava Havla. Autorku a interpretku hitů Tom´s Diner, Luka, Marlene on the Wall, Queen and Soldier doprovodí kytarista Gerry Leonard.

„Koncert Suzanne Vega v Besedě jsme domlouvali tři roky. Podařilo se to letos v rámci projektu Evropské hlavní město kultury 2015 za podpory Plzeňského kraje. Zpěvačka a kytaristka vystoupí za doprovodu dlouholetého hudebního partnera Gerry Leonarda, který vydá za jednu menší kapelu,“ uvedl Ivan Jáchim, ředitel Dominik centra, které Měšťanskou besedu provozuje.

Suzanne Vega ráda svůj původ spojuje s New Yorkem, kde začala ve druhé polovině sedmdesátých let vystupovat ve folkových klubech, ovlivněna především Bobem Dylanem, Leonardem Cohenem, Joni Mitchell, ale také třeba Lou Reedem.

V roce 1985 vydala první album. V Americe mělo velký ohlas, ale v Británii se stalo dokonce jedním z nejprodávanějších. Postupně se stala hudební písničkářskou hvězdou světového formátu. Některé její písně trhaly rekordy světových hitparád.

Pokračování →

Nneka, Praha 6. srpna

M. M. M. Červen - 4 - 2015Comments Off on Nneka, Praha 6. srpna

Nneka_by_Hugues_LAWSON-BODY_mailNigerijská soulová hvězda Nneka vystoupí 6. srpna v Praze. Britský deník The Sunday Times ji označil jako “novou Lauryn Hill” a její první album přirovnal k debutu The Miseducation této americké zpěvačky. Její elektrizující soulový hlas obdivují The Roots, Gnarls Barkley, Nas, Lenny Kravitz, Tricky nebo Damian Marley. Patří k největším hvězdám nigerijské hudby a zpívá nejen anglicky, ale i jazykem igbo. Svými politicky zabarvenými texty se zařadila mezi nejrespektovanější hlasy Afriky a v roce 2009 získala ve Velké Británii Cenu MOBO (Music of Black Origin) jako Nejlepší africká umělkyně. Nahrála také poctu Viva Africa pro Mistrovství světa ve fotbale v Jižní Africe… to vše je nigerijská zpěvačka a písničkářka Nneka, která svým sametovým hlasem a hudbou na pomezí soulu, reggae, afrobeatu i hip hopu okouzlí 6. srpna poprvé Prahu.

Koncert pořádá agentura Charm Music, více informací na www.charm-music.cz.

Pokračování →

Blahoslavení nepovedení aneb Ztracenci s polekanou duší

San Květen - 17 - 2015Comments Off on Blahoslavení nepovedení aneb Ztracenci s polekanou duší
Milan Urza: Jeremiášův vztek (Trigon, Praha 2014)

Milan Urza: Jeremiášův vztek
(Trigon, Praha 2014)

Milan Urza: Jeremiášův vztek

144 stran, nakladatelství Trigon, Praha 2014, vydání první, brožované
ISBN 978-80-87908-03-7

 

Ve zlomových obdobích společnosti, národů, mocenských útvarů i lidstva dochází ke změně paradigmatu. Římští císaři tvrdě trestali věštění, které se týkalo jejich osoby a osudů císařství, a později dokonce i církevní koncily a penitenciály (středověká příručka pro kněží obsahující seznam hříšných jednání) předpovídání budoucnosti zakazovaly úplně.[1]

Předzvěstný smysl je osvědčován v podáních svých „mluvčí pravdy“, kteří nemohou než říkat pravdu. Jejich příchod z podhoubí společnosti se jeví jako vynořování hlaviček hřibů z mechu po dlouhém a vydatném deštivém období, když mykosféra ožije a zapouští své hyfy do substrátu – takto proroci „loví obrazy“ ve spodních proudech své kultury, aby byli zaháknuti hlasem Božím a stali se Jeho Slovem. Hlas prorokův jest chápán jako hlas Boží. Podobná funkce a úloha přináleží básníkům a jejich obrazivosti. Někdy nelze tento rozdíl ani přesně určit a úplně se smývá, nebo se nositelé Slova začnou označovat jinak. Bardové, vizionáři, mudrci, mágové, proroci, mluvčí pravdy, básníci, fyzici – kde to končí?

Míti hoře znamená trpět, zažívat utrpení, passio, vždyť i skutky svatých nazývají se passionalia. Může ovšem také mít cos společného se slovem „hořet“ (věčným ohněm, v jezeře ohnivém).

Lev Nikolajevič Gumiljov[2] připomíná, že mechanismus mutace společnosti (změna paradigmatu) se pojí s jedním parametrem, jejž nazývá pasionarita: charakteristika chování projevující se schopností lidí dosahovat vrcholného vypětí. Je to atribut, který vzniká působením mutace – pasionárního podnětu – vyvolávající v populaci zvýšenou absorbci energie z okolního prostředí a vedoucí ke vzniku nových systémů, a v populaci pak vede k výskytu jistého množství osob majících zvýšenou schopnost jednání, takové osoby nazývá pasionáty, obdařené impulsem k určitému chování, jehož zaměření je protikladné vůči instinktu osobní a druhové sebezáchovy.

Pokračování →

NOVÝ ÆON

San Květen - 10 - 2015Comments Off on NOVÝ ÆON

NOVÝ ÆON

 

 

 

Temnotou si neposvítíš.

 

 

 

 

Na vlně manter

Jiří Mazánek Květen - 3 - 2015Comments Off on Na vlně manter
Sean Washburn: Wave Mantra  (CD, gterma043, gTerma, 2015)

Sean Washburn: Wave Mantra
(CD, gterma043, gTerma, 2015)

Sean Washburn: Wave Mantra (CD)

gterma043, gTerma, 2015
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Švédské vydavatelství gTerma nám opět připravilo zajímavé tituly. Vydavatel a skvělý fotograf Johan Rehn přebírá práva na některé již dříve jinde vydané tituly.

V tomto případě je to album Wave Mantra amerického hudebníka Seana Washburna, které vyšlo v roce 1998 na labelu Backscatter a později v roce 2000 soukromě bez labelu. Stalo se tak trochu kultovní, ambientní a world music nahrávkou. Je zde využito kromě syntezátorů, samplů a terénních nahrávek mnoho druhů etnických fléten z celého světa a také různé bubny a perkuse. Co jsem si mohl všimnout, někteří hluší kritici flétny nesmírně vychvalovali, ale na určitých místech zrovna ony jsou problematické. Ale vezměme to po pořádku.

Pokračování →

Bůh nebes

Jiří Mazánek Květen - 3 - 2015Comments Off on Bůh nebes
SiJ & Sergey Gabbasov: Zhang-Zhung  (CD, gterma042, gTerma, 2015)

SiJ & Sergey Gabbasov: Zhang-Zhung
(CD, gterma042, gTerma, 2015)

SiJ & Sergey Gabbasov: Zhang-Zhung (CD)

gterma042, gTerma, 2015
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Švédské vydavatelství gTerma pokračuje na svých nahrávkách inspirovaných Tibetem. Na tomto albu jsou dvě delší kompozice. Nejprve se budeme věnovat první o délce 36 minut, která je inspirovaná bőnem, takže se nazývá Bőn Sacred Rituals.

Bőn je náboženství, které v Tibetu předcházelo buddhismus. Je silně šamanisticky orientované, hodně z jeho Mistrů byli šamani, kteří hlavně léčili a dokázali ničit negativní energie v lidech i prostředí. Jejich rituály obsahovaly především recitace svatých textů hlubokým hrdelním hlasem, užívání rituálních nástrojů, hlavně trub a bubnů a tance v maskách bohů a démonů vyjadřující symbolický boj dobra a zla. Když do Tibetu začal pronikat buddhismus, nejprve spolu obě náboženství soupeřila, ale později splynula a tibetský buddhismus dost z bőnu převzal. Avšak i bőn se až dodnes udržel a zdá se mi, že prožívá jakousi renesanci, hlavně v Rusku.

Pokračování →

Spřízněné weby

Okultura

Portál pro magické aspekty moderních dějin a soudobého umění. Alchymie. Astrologie. Hermetismus. Kabala. Magie. Revue HORUS. Recenze umění, knih, filmů, hudby, interview s osobnostmi české i světové okultury.
Posel: hrs (at) horus (dot) cz

Twitter

    Fotografie

    Fantasy & Science Fiction (March, 1953). Cover by Chesley BonestellFantasy & Science Fiction (Oct., 1952).  Cover by Chesley BonestellFantasy & Science Fiction (Aug., 1951). Cover by Chesley BonestellFantasy & Science Fiction (Dec., 1950). Cover by Chesley BonestellThe Magazine of Fantasy and Science Fiction 1963-08The Magazine of Fantasy and Science Fiction April 1971The Magazine of Fantasy and Science Fiction September 1963The Magazine of Fantasy and Science Fiction September 1964george salter science fiction coverThe December 1951 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe October 1951 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe February 1951 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe August 1951 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe June 1951 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe April 1951 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe December 1950 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe Fall 1950 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe  Summer 1950 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe April 1953 issue of The Magazine of Fantasy and Science FictionThe August 1952 issue of The Magazine of Fantasy and Science Fiction