Okultura: Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Cosi cizího…

San Listopad - 17 - 2014Komentáře nejsou povoleny
978-80-7207-969-8

Michael FitzGerald: Nacistická okultní válka. Hitlerova smlouva se silami zla (Volvox Globator, Praha 2014)

Michael FitzGerald: Nacistická okultní válka. Hitlerova smlouva se silami zla

248 stran, nakladatelství Volvox Globator, Praha 2014, vydání první, vázané, cena 499 Kč
ISBN 978-80-7207-969-8

*

Michael FitzGerald je historik zaměřený především na německou historii let 1918-1945. Začínal s poezií, krátkými povídkami a non-fiction. Je uznávanou autoritou na Výmarskou republiku a období nacismu a jeho druhá kniha, Adolf Hitler: A Portrait, získala cenu za nejlepší historickou biografii.

V září 2009 vyšla jeho kniha Nacistická okultní válka v nakladatelství Robert Hale. Dále je autorem knih Ragged London: The Life of London’s Poor, Storm Troopers of Satan, American Destiny: From Adam to Obama, The Making of Modern Streatham.

Kniha má famózní fotografické snímky a díky jejímu velkému formátu navíc dobře vyniknou (prameny uvedeny na str. 4).

Hned v úvodu poukazuje Michael FitzGerald na „širokou škálu teorií, které nabízejí okultní výklad nacismu. Tyto myšlenky se začaly vynořovat už ve 30. letech 20. století, ale do obecného povědomí vstoupily a staly se módou teprve o tři desetiletí později díky ohromujícímu úspěchu Pauwelsovy a Bergierovy knihy Jitro kouzelníků.“

V češtině jsme navíc měli možnost číst již řadu knih na toto téma: Nicholas Goodrick-Clarke: Okultní kořeny nacismu (dvě vydání: Votobia, Olomouc 1998 a Eminent, Praha 2008), Nicholas Goodrick-Clarke: Černé slunce (Eminent, Praha 2006), Nicholas Goodrick-Clarke: Hitlerova kněžka (Grada, Praha 2011), Christopher Hale: Himmlerova křížová výprava (Columbus, Praha 2005), Trevor Ravenscroft: Kopí osudu (Eminent, Praha 2003), Trevor Ravenscroft, Wallace-Murphy Tim: Znamení bestie (Eminent, Praha 2003), Peter Levenda: Nesvatá aliance (BB art, Praha 2004) ad.

Pokračování →

Labyrintem pražského tajemna

San Listopad - 3 - 2014Komentáře nejsou povoleny
Pavel Růt: Labyrintem pražského tajemna. Průvodce pražského chodce (Argo, Praha 2013)

Pavel Růt: Labyrintem pražského tajemna
(Argo, Praha 2013)

Pavel Růt: Labyrintem pražského tajemna. Průvodce pražského chodce

424 stran, Argo, Praha 2013, vydání první, vázané, cena 348 Kč
ISBN 978-80-257-1060-9

*

Výtvarník, grafik a ilustrátor Pavel Růt se narodil v roce 1967 v Praze. Je neodmyslitelnou postavou a doyenem české grafické kultury. Ještě za předchozího režimu, v roce 1988, byl vydavatelem časopisu Pevnost. Je mimo jiné autorem ilustrací i grafické úpravy všech knih Miloše Urbana, včetně bibliofilských vydání.

„Pavel Růt zásadním způsobem ovlivňuje, z velké míry vytváří vizuální podobu knih vydaných pražským nakladatelstvím Argo, ale pracuje i pro další nakladatele. Vystavuje samostatně i skupinově, zabývá se designem, realizuje projekty v interiérech, je například autorem výtvarného řešení interiéru Café baru Řehoře Samsy v Praze.“

Pražskému milieu se oddává soustavně: nejprve Pražské tajemno (Volvox Globator, Praha 1993 a 1995), a nyní Labyrintem pražského tajemna (Argo, Praha 2013), třebaže narativní povahu místa občas je třeba občas uvolnit nějakou zacílenou evokací, povolat genia loci, aby odhalil „vztah mezi konkrétním místem a příběhem.“ Jinak však je lhostejné, jak říká, „zda příběh, v tomto případě nejčastěji pověst, má skutečný základ, či zda se jedná o iracionální informaci. Právě tato vyprávění místa dotvářejí.“ Proti racionálnímu náboji, živenému bouřlivým stavebním vývojem při vzniku Velké Prahy v době obrozeneckého nadšení, stojí „všudypřítomná pohádková alternativa k běžnému dni.“ A právě tato kniha „je pokusem o průvodce pro poutníka – pražského (mimo)chodce hledajícího záchytné body onoho tajemného a nedefinovatelného, co se skrývá pod fasádou času.“

Pokračování →

Umění ustavičného proměňování

San Říjen - 20 - 2014Komentáře nejsou povoleny
Comte de Lautréamont: Zpěvy Maldororovy. Poesie. Dopisy  (Academia, Praha 2013)

Comte de Lautréamont: Zpěvy Maldororovy. Poesie. Dopisy
(Academia, Praha 2013)

Comte de Lautréamont: Zpěvy Maldororovy. Poesie. Dopisy

310 stran, Academia, Praha 2013, vydání první, vázané s přebalem, cena 385 Kč
ISBN 978-80-200-2204-2

*

„Dejž nebe, aby čtenář, osmělený a v té chvíli sveřepý jako to, co čte, našel bez bloudění strmou a drsnou cestu truchlivými bahnisky těchto chmurných stránek plných jedu.“

Comte de Lautréamont, vlastním jménem Isidore Lucien Ducasse, (*4. dubna 1846, Montevideo, Uruguay) vydal Zpěvy Maldororovy vlastním nákladem roku 1869 v Bruselu, na knižní trh se však nedostaly – nakladatelé se obávali nesnází. Kromě Zpěvů se z jeho díla dochovalo jen šest dopisů a soubor esejů s názvem Poesie.

Isidore Ducasse zemřel zcela opuštěn 24. listopadu 1870 za německého obléhání Paříže. Příčina jeho smrti je neznámá. V 19. století vyšlo sice ještě druhé vydání Zpěvů (1890), ale velikost tohoto díla uznali jen vzácní jedinci.

Počátkem 20. století se k němu přihlásili příslušníci umělecké avantgardy a Zpěvy vyšly potřetí (1918). Teprve toto vydání znamenalo první skutečný úspěch Isidora Ducasse – dlouho po smrti osamělého tvůrce. Podivnost obrazů a styl knihy uchvátily francouzské surrealisty, kteří v Lautréamontovi spatřovali jednoho ze svých významných předchůdců.

André Breton jej uvádí v pověstném surrealistickém „rodokmenu“ Prvního manifestu surrealismu. Později napsal:

Zpěvy Maldororovy skvějí se nesrovnatelným leskem; jsou vyjádřením celkového zjevení, jež jako by přesahovalo lidské možnosti. Jedním rázem je tu sublimován celý moderní život v tom, co je v něm specifického…“

Pokračování →

Ku světlu

Jiří Mazánek Říjen - 16 - 2014Komentáře nejsou povoleny
Gleisberg & Grassow: Ad Lucem  (CD, gterma041, gTerma, 2014)

Gleisberg & Grassow: Ad Lucem
(CD, gterma041, gTerma, 2014)

Gleisberg & Grassow: Ad Lucem (CD)

gterma041, gTerma, 2014
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Nejnovější album Mathiase Grassowa vydal opět label gTerma, a tentokrát si po delší době vybral za spolupracovníka také německého hudebníka Rüdigera Gleisberga. Ten není žádným nováčkem, protože sólově nebo ve spolupráci s jinými již vydal kolem 25 alb. Studoval hudbu a literaturu, poté klasickou kytaru, ale jako většinu ambientních hráčů ho zaujaly klávesové nástroje a elektronika, na které potom „přesedlal“. Jeho vlastní styl se začal rýsovat již v hudbě k divadlu a filmům, po čase si také založil vlastní nahrávací studio a působí jako učitel hudby. Podíváme-li se na názvy jeho alb a samozřejmě si je i poslechneme, je nám jasné, že smyslem jeho tvorby je pozitivně přispívat k tomu, aby lidé byli přivedeni k vyšším hodnotám.

To je jasné i při této spolupráci s Mathiasem Grassowem, který ve své hudbě sleduje tutéž linii. Název tohoto alba v latině, Ad Lucem, znamená Ke světlu. Tím je opět symbolicky naznačena duchovní cesta člověka a jeho směrování k nejvyšším hodnotám. Odpovídají tomu i určitým způsobem názvy jednotlivých skladeb a jejich hudební obsah. Vše zde ve vesmíru je projevené ve dvou polaritách. Jsou tu síly pozitivní i negativní, světlo i stín. V tomto smyslu je třeba chápat i hudební vyjádření.

Pokračování →

Ztracený kontinent

Jiří Mazánek Říjen - 2 - 2014Komentáře nejsou povoleny
Urenga: Mu (The Lost Continent) (CD, gterma036, gTerma, 2014)

Urenga: Mu (The Lost Continent)
(CD, gterma036, gTerma, 2014)

Urenga: Mu (The Lost Continent) (CD)

gterma036, gTerma, 2014
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Většina nahrávek vydavatelství gTerma jsou rozjímavé vnitřní výlety autorů, případně i posluchačů. Obvykle to tedy není hudba rytmická, a když, tak je rytmus velmi jemný, či občasný. Proto toto album, jež je dílem maďarského hudebníka Andráse Kisse, užívajícího pseudonym Urenga, se dost odlišuje svým naprosto trvalým, neodbytným rytmem. Jeho osm skladeb, z nichž tři jsou remixy, se dá jasně zařadit do stylů dub, techno a místy ambient.

Námětem jejich vnitřního obsahu je deník blíže neuvedeného cestovatele, který se zabýval podmořskou archeologií. Úryvky z tohoto deníku jsou nashromážděny v bookletu na čtyřech stránkách, malými písmeny na barevně dost ve čtení bránícím podkladu.

Jednotlivé skladby svými názvy odpovídají snad před věky v oceánech zmizelým kontinentům, jakými byly Lemurie, Mu, Nan Madol, či obyvatelům kontinentu Mu, Nácalanům (v bookletu uveden špatný přepis Nacaal). Celé album nese název Mu. To měl být kontinent, který zmizel v Tichém oceánu, na němž bychom mohli hledat původ mayské civilizace. Bohužel archeologické výzkumy nic takového zatím nepotvrdily. Nicméně to nikterak nebrání fantaziím okultistů a snílků.

Pokračování →

Jemně obskurní akvarely

Jiří Mazánek Říjen - 2 - 2014Komentáře nejsou povoleny
Bruno Sanfilippo: ClarOscuro  (CD, ad115, ad21music, 2014)

Bruno Sanfilippo: ClarOscuro
(CD, ad115, ad21music, 2014)

Bruno Sanfilippo: ClarOscuro (CD)

ad115, ad21music, 2014
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Se španělským hudebníkem z Barcelony Bruno Sanfilippem jsme se již setkali na překrásném albu Cromo s drones Mathiase Grassowa laděném á la Brian Eno. Upoutal návratem k té úžasné, nikam nespěchající zasněnosti jako za starých dob ambientu. Bruno je klasicky vyškolený pianista a skladatel.

Na tomto dosti podivně nazvaném albu, ClarOscuro, spojil své schopnosti s violoncellistou Manuelem del Fresnem a houslistou Perem Bardagíem. Devět skladeb má, až na jednu skoro desetiminutovou, většinou délku kolem pěti minut. Ta první, ústřední ClarOscuro (5:58), se asi stane velkým hitem. Je to romantická melodie s velkou zpěvností, která ve své kantiléně stoupá, a pak zase odpočinkově klesá, jako nálada v příjemném odpoledni.

Druhá skladba Absenta pracuje s mnoha pomlkami a je opravdu zasněná, velmi pomalá. Piano se blíží těm nejlepším chvílím Harolda Budda a hraje sólově s velkým dozníváním. Opravdu nádhera.

V tomto duchu pokračuje třetí skladba Aquarelle Sur Papier, jen nemá tolik pomlk a rozsypává se jako korálky vysoké tóny na pokraji vážné, klasické hudby. Opět jde o překrásný sólový kousek.

Pokračování →

Skrze zeď za světlem

San Září - 14 - 2014Komentáře nejsou povoleny
Jana Richterová: Zahrada. Sféra (Kruh, Heřmanovice 2013)

Jana Richterová: Zahrada. Sféra
(Kruh, Heřmanovice 2013)

Jana Richterová: Zahrada. Sféra

308 stran, nakladatelství Kruh, Heřmanovice 2013, vydání první, brožované
ISBN 978-80-905628-0-6

*

Mgr. Jana Richterová se narodila se roku 1967 v Opavě. Absolvovala humanitně a výtvarně zaměřená studia a pětiletý psychoterapeutický výcvik v hlubinné a psychodynamické psychoterapii. Pracovala řadu let v oblasti zdravotnictví jako arteterapeutka. Věnovala se také pedagogické činnosti v ZUŠ jako učitelka výtvarného oboru a na Ostravské univerzitě, kde externě vyučovala arteterapii. V současné době žije a pracuje v Opavě.

 

Vstup do zahrady

První díl Zahrady jmenuje se Sféra.

Habešský zahradník, „snědý muž“ na alchymické ilustraci, je spojen s péčí o zahradu. Teprve uzavřený prostor probouzí opravdovou touhu po předmětech uvnitř nebo vně této zahrady.

„Není to vždy jasně vymezená hranice, za níž ostře černobíle začíná náš metafyzický svět. Někdy je člověku do cesty postavena závora nebo zákaz vjezdu, jako Lemuelu Gulliverovi, hrdinovi filmu Případ pro začínajícího kata.“

Práce v zahradě se vyznačuje postupným chápáním nutnosti přenosu zvenčí dovnitř. Erós vše sublimuje: tuhé látky se proměňují v kapaliny a kapaliny ve vzduch. Robert Moore píše, že povahu zamilovaného člověka lze označit pojmem „pozorné vědomí“.

Práce v zahradě čeká každá na svůj čas: někdy dlouhodobá nemoc představuje nutnou hermetizaci. Jindy k ní přistupujeme dobrovolně a cíleně. Thoreau se rozhodl žít několik měsíců ve srubu, který si sám postavil – jeho zahradou byl on sám, jeho srub a rybník. Byl si vědom, že se v něm zrodila láska: „Konečně jsem našel vhodného společníka; zamiloval jsem se do doubravy.“

Proces založení zahrady a zabydlení se v ní znamená uvědomit si, že vše má své meze, hranice. Do naší zahrady se vchází „z lomených dveří vysokého, úzkého gotického domu,“ je malá, obklopená zdmi.

Pokračování →

Spřízněné weby



Individuální psychopompos k duchovnímu zdraví
KonTakt & InFo: viz About Me

Okultura

Portál pro magické aspekty moderních dějin a soudobého umění. Alchymie. Astrologie. Hermetismus. Kabala. Magie. Revue HORUS. Recenze umění, knih, filmů, hudby, interview s osobnostmi české i světové okultury.
Posel: hrs (at) horus (dot) cz

Twitter

    Fotografie

    Collier, John - Myrrh, Aloes and CassiaSheffield Tram 523Sheffield tram 70Collier, John - Priestess of Bacchus.story cupboardColliers Corner High Street Birmingham 1960's and nowPriestessLilithLilithLilith [detail]Lilith [drawing]John Collier - TriumphSuspense september 1958 volume 1 nr. 2VenusburgerHelmsley War MemorialLilith by CollierVodafone (John Collier), 1 Commercial Road, Bournemouth, DorsetVodafone (John Collier), 1 Commercial Road, Bournemouth, Dorset