Okultura: Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Uvedení sborníku Logos 2016

M. M. M. Únor - 23 - 2017Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Uvedení sborníku Logos 2016

Nakladatelství Trigon a redakce sborníku Logos srdečně zvou své přátele a čtenáře na setkání, které se uskuteční v pátek 17. března 2017 od 19 hodin v podzemních prostorách kavárny Liberál.

Uvedení sborníku Logos 2016, věnovaného rostlinné říši a umění spagyrie, setkání s autory a redaktory čísla, komorní výstava kreseb Kateřiny Piňosové a promluva na spagyrické téma (Petr „Lunwer“ Bílek).

Sborník na místě v prodeji za sníženou cenu.

Liberál, Heřmanova 6, Praha 7, 200 metru od stanice metra Vltavská.

 

Hledání nezcizitelného prostoru

San Leden - 14 - 2017Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Hledání nezcizitelného prostoru

Jana Richterová: Zahrada. Velmistr
(Kruh, Heřmanovice 2016)

Jana Richterová: Zahrada. Velmistr

300 stran, nakladatelství Kruh, Heřmanovice 2016, vydání první, brožované
ISBN 978-80-906552-0-1

 

Předposlední díl Zahrady, Velmistra, předznamenává okulturní souvislost děje odkazem na film Constantine [1], jenom jeho obdoba – Áron Hartmann – se podle jména spíše probírá verši k logogenesi z knihy Sefer jecira než zapuzovacími rituály z démonologických traktátů.

K pozastavení slouží i úvaha Mary nad poučením tety Dáši, že „vyšla zamuž“, jež rozvinula do poznání, že „má být ta za Nikolajem.“

Bible ekumenická nazývá ženu „muženou“ (Gn 2,23) kvůli hebrejskému názvuku mezi slovy ‘iš (muž) a ‘iššá (žena). Archaický zápis slova „žena“ v angličtině zní whoman, zvukomalebně naznačující údiv Adama nad nově utvořenou družkou, které lze doslova přeložit (v duchu díla Fabre d’Oliveta) jako „jaký-to-člověk!“ (příp. „muž“), což je v souladu s poznámkou v Jeruzalémské bibli, kterou se ta hebrejská slova vysvětlují kontrastně jako „člověk“ a „člověčice“.

Půjdeme-li dále, neměli bychom opomenouti pozoruhodné dílo velšského filologa Rowlanda Jonese s barokním názvem Hieroglyfic: or a Grammatical Introduction to an Universal Hieroglyfic Language; consisting of English Signs and Voices, with a definition of all the Parts of the English, Welsh, Greek, and Latin Languages, some Physical, Metaphysical, and Moral Cursory Remarks on the Nature, Properties, and Rights of Men and Things, and Rules and Specimens for Composing an Hieroglyfic Vocabulary of the Signs or Figures as well as the Sounds of Things upon Rational and Philosophical Principles and the Primitive Meaning of Names.[2] Jones tam poznamenává, že slovo „person jest složeninou slov pêr-son, sladký zvuk; pêr rovněž označuje jakékoliv sladké zralé ovoce, jako třeba fíky; a dost možná připomínají to, jak člověk označil personu, jako zvuk jablka (angl. apple; velš. afal [3]) – [říká se o ženě, že „je k nakousnutí“], padlého (angl. fallen) anděla, který pokoušel Evu, jména di-afal neboli ďábel (angl. devil), jablka Božího; a fíky i neřesti [zlořád] označují tutéž věc; souhláska „v“ a (řecká hláska) digamma jsou totéž, a „g“ jest skloňováním radikálu „c“. Wild má význam „dřeva“, nebo polohy plynoucí z vysokého vzrůstu, a je emblematickým vyjádřením stromu poznání dobrého a zlého, Υλη,[4] hmoty nebo základu lidské řeči. V závěru, v části týkající se slovníčku fonetických slov, jsou pod písmeny „WO-“ slova Worm; Pryf; Skolex, Vermis, první forma existence.

Pokračování →

Úžas je náš nejvlastnější Bůh

San Leden - 13 - 2017Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Úžas je náš nejvlastnější Bůh
Patrik Linhart: Horrory roků (Paper Jam, Hradec Králové 2016)

Patrik Linhart: Horrory roků
(Paper Jam, Hradec Králové 2016)

Patrik Linhart: Horrory roků

368 stran, Paper Jam, Hradec Králové 2016, vydání první, brožované
ISBN 978-80-87688-43-4

 

Výbor 11 esejů, 17 kritik, 1 kalendářní glosy spolu s úvodem k músopedii chronologicky uspořádaných literárních a výtvarných počinů přes dvacet století včetně 16 s rozmyslem zvolených ilustrací představuje nová kniha Patrika Linharta, jehož předchozí, rozsahem stejně imperiální dílo Vyprávění nočních hubeňourů, počaté v radosti z tvorby, jsme uvedli našim čtenářům již před dvěma lety.[1]

Úvodu vévodí okulturní esej Magie všedních dní čili Člověk jako zraněný anděl předznamenávající autorův zámysl, s nímž se jal po boku Noren spřádat předivo svých myšlenek. Mrtvá krajina Leona Spillaerta jenom podtrhuje jeho v úvodu vykřičené obvinění, „že jsme svět připravili o veškerou magii.“

Neplatí to však v jeho případě, neboť o vlastní iniciaci se postaral sám s horlivostí Panurga, který na příkaz Lahvice BACBUC vypil všechny knihy v dosahu svého magického kruhu a stal se učeným až po játra znaje jako bohové vše dobré a zlé z pera „Huysmanse, Maupassanta, Machena, Meyrinka, Stokera, Blackwooda, Jakuba Böhma i Swedenborga, Papuse, Eliphase Léviho, Lasenice a Junga.“

Pokračování →

K oproštění

Jiří Mazánek Leden - 12 - 2017Komentáře nejsou povolené u textu s názvem K oproštění

Silentwave: Asagiri
(CD, gterma051, gTerma, 2016)

Silentwave: Asagiri

CD, gterma051, gTerma, 2016
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Švédské vydavatelství gTerma se zpočátku soustřeďovalo na hudebníky, kteří se nějak inspirovali Tibetem. Potom začalo přidávat ambientní hudbu, i když i ta předchozí představovala často spíše etno-ambient. Také rozptyl hudebníků, kterých na začátku byla menší skupina, se rozšířil do celého světa.

A tak si nyní můžete na albu Asagiri poslechnout japonského hudebníka Noguchi Yoshinoriho, který používá umělecký pseudonym Silentwave.

Název si odvodil od názvu japonského chrámového komplexu. Ten se nachází v horách a zarostlý lesy. Proto není tak snadno dostupný, nejezdí k němu zástupy turistů a musíte vyvinout určité pěší úsilí, abyste ho navštívili. Jste potom odměněni tichem, zurčením potůčků a zpěvem ptáků. Je to skutečné místo k rozjímání.

Pokračování →

Noční sedánky

Jiří Mazánek Leden - 7 - 2017Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Noční sedánky

Mathias Grassow: The Nightquest Sessions
(CD, gterma052, gTerma, 2016)

Mathias Grassow: The Nightquest Sessions

CD, gterma052, gTerma, 2016
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Vydavatelství gTerma přichází s dalším albem německého hudebníka Mathiase Grassowa. Není to však úplně novinka. Grassow tuto nahrávku vydal pod stejným názvem již v roce 1998. Tři skladby byly jen remasterovány a přejmenovány. Vznikly při meditačních posezeních, kdy se Grassow nořil do hledání různých možností, jak hudebně vyjádřit své stavy. Ze tří alb již dvě vyšla, takže se dočkáme jistě i třetího. Jinak se zdá, že Grassow dělá jakousi inventuru a předělávání starých nahrávek a nic nového zatím netvoří. Spíše chce asi prohloubit jejich účinek.

Tři skladby jsou pochopitelně ve stylu drone ambientu. První, skoro 20 minutová Mære (19:47), působí sice trochu temně, ale má ve své nehybnosti opět zajímavé vnitřní pohyby minimálních změn. Druhá Eigenlicht (42:59), čili Vnitřní světlo (srv. Arthur Machen), trvá skoro 45 minut.

Pokračování →

Devět decentních střípků

Jiří Mazánek Leden - 5 - 2017Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Devět decentních střípků

Bruno Sanfilippo: Piano Textures 4
(CD, ad21music, ad118, 2016)

Bruno Sanfilippo: Piano Textures 4

CD, ad21music, ad118, 2016
Distribuce v ČR: HORUS CyclicDaemon

 

Bruno Sanfilippo nás opět potěšil krásnou hudbou, která hladí duší. Tento klasicky vzdělaný pianista a skladatel, který absolvoval na konzervatoři v Buenos Aires, žije od roku 2000 v Barceloně a tam též tvoří.

Zkoumal hranice minimalistických konceptů pro piano a elektroakustickou hudbu dobrých 20 let a jeho tvorba jej zařadila mezi takové tradiční umělce, jakými jsou Harold Budd, Tim Story a Brian Eno, kteří kombinovali pomalé melodie pro piano s elektronickými plochami.

Většinou jde o sólové projekty, ale mohli jsme se setkat s neméně povedenou spoluprací s Mathiasem Grassowem na albu Cromo &  Piano Drones.

Aby mohl vyjadřovat a nahrávat jen to, co chce, založil si Sanfilippo vlastní label ad21music. Na něm začal od roku 2007 vydávat své sólové Piano Textures.

Pokračování →

Jak nahoře, tak i dole

Jiří Mazánek Prosinec - 30 - 2016Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak nahoře, tak i dole

Ian Boddy: As Above So Below
(DiN51, CD, DiN, 2016)

Ian Boddy: As Above So Below

DiN51, CD, DiN, 2016
Distribuce v ČR: HORUS CyclicDaemon

 

Na svém nejnovějším albu se britský hudebník Ian Boddy zřejmě inspiroval Smaragdovou deskou Herma Trismegista, jak tomu napovídá název As Above So Below, v překladu Jak nahoře, tak i dole. Samozřejmě se tím míní stejné uspořádání makrokosmu nahoře a mikrokosmu lidského těla dole. Jinak ale obsah nijak nepřibližuje a nevysvětluje. Ten sám není ani příliš dlouhý, jen šest skladeb a 39 minut.

Jak víme, tak Ian Boddy se zabývá elektronickou hudbou již od roku 1983, kdy byla ve Velké Británii v počátcích a on se podílel na jejím rozvoji. Velmi ho inspirovala německá kapela Tangerine Dream, ostatně jako mnohé další a hlavně analogová elektronická zařízení, jimž zůstal věrný. Ta umožňují hudebníkovi zasahovat aktivně do hry, takže není naprogramovaná a tím ji činit vřelejší a osobnější. Právě z těchto důvodů si v roce 1999 zakládá vlastní label DiN Records, na němž vedle sebe a spolupráce s jinými vydává též další takto zaměřené hudebníky.

Pokračování →

Spřízněné weby

Okultura

Portál pro magické aspekty moderních dějin a soudobého umění. Alchymie. Astrologie. Hermetismus. Kabala. Magie. Revue HORUS. Recenze umění, knih, filmů, hudby, interview s osobnostmi české i světové okultury.
Posel: hrs (at) horus (dot) cz
🎄

Twitter

    Fotografie

    The Embrace,Theodor Kittelsen, 1914“The wheel that can’t be stopped: It”s human nature.” Illustrated by Samuel D. Ehrhart for Puck magazine, May 15, 1901.tumblr_n2n7bhQtTq1rzim2co1_1280tumblr_msirnmRSU61ruw29zo1_1280tumblr_inline_n06xz1a87F1qjcqcbtumblr_m28j7x6OQV1qb25n6o1_1280325_1Franz Gaul, 18370_c7dc7_1c73ec25_XL0_c7dc8_a5c89da7_XL0_c7e1b_8666d04e_XL0_c7de2_ab8c759f_XXXL0_c7d1e_2b8de5c7_XXXL315f7fb42065ccdf32f11c5c672e50e4tumblr_mxgx3beleF1rj0kjao1_500tumblr_my9k8x1NIH1rzim2co1_500tumblr_mbxtmhqVAW1qbvt5oo1_50010706688266_cb1864c955_b