Dotyk ducha a imaginace

298
Steve Roach & Jeffrey Fayman with Robert Fripp & Momodou Kah: Trance Spirits
(PRO00135, Projekt | Tranceportation, CD)

Steve Roach & Jeffrey Fayman with Robert Fripp & Momodou Kah: Trance Spirits

CD, PRO00135, Projekt | Tranceportation
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

Když pomalu přicházel čas připravovat v mysli útržky k sestavení žebříčku nejlepších počinů v roce 2002, tak zatímco na poli alternativního popu jsem měl pro tu chvíli už jasno (Sumerland: Sivo), pak v ambientu jsem váhal. S tímto počinem to vzalo rychlý konec.

Trance Spirits od Steve Roache, Jeffreyho Faymana, Roberta Frippa a Momodou Kaha totiž představuje další stupeň v ryze tribalistických ambientních plochách. Tohle úžasné seskupení umělců předvádí výsostné vykročení do budoucnosti akusticky-fúzované elektronické hudby.

Pět ze sedmi skladeb pohání komplex zničujících autentických afrických perkusí, na něž Fayman a Kah hrají pomalu se formující groove trance skladby. V protikladu k tomu se užívají smyčky, které mají evokovat potřebnou náladu, Trance Spirits je skutečné časové kontinuum, s neznatelným vývojem uvnitř skladeb. Objímají je šamansko-harmonické, trans vzbuzující zvukové plochy Roache – podmalovávané Frippem na třech skladbách, čímž vzniká kombinovaný efekt neotřelých prvotních sil přírody s probublávajícím proudem bohatých a neustále se přesouvajících textur.

Mé rytiny nutně nedokumentují obzvláštní životní cestu, nevyprávějí příběhy. Jsou spíše dotykem ducha a imaginace, dovolují nám najít naše vlastní vize.
– Ralph Prata

Duchové se zdají být neúnavní na úvodní skladbě Taking Flight, aby nás uvedli do změněného stavu, vířením hypnotických bicích, vířením surrealistických zvukových textur. Je to rituál Gnawa z pochodní osvíceného náměstí v Marrakeshi? Nikoliv, toto je daleko mysteriosnější ritus, střídající prastaré i moderní hudební prostředky k překlenutí vrstev vědomí. Jeffrey Fayman přidává extatický rytmus zahraný ručně na bubny, asistoval mu přitom Mamodou Kah. Společně tak mísí africké, arabské a středovýchodní zvuky netradičním způsobem, evokují mnohovrstevnou sílu bubeníků z Burundi nebo kruh hráčů na djembe, ozvláštňují je svými vlastními blýskavými spirálami.

Trance Spirits (16:44) jde v patách nahrávce z roku 2000, A Temple In The Clouds, na níž Faymanovu práci se syntezátorem překrýval předtím nahranými kytarovými texturami Robert Fripp. Kytarista skupiny King Crimson na ní přimíchal některé ze svých proslavených signatur – smyčky zvukových ploch své frippertroniky, a totéž udělal i v případě této nahrávky, tady se však jeví jako textury jenom pod třemi skladbami. Steve Roach přidal většinu ambientu, rovněž i kytarových, syntezátorových a četných dalších organických zvukových zdrojů. Tok interakce mezi Roach a Faymanem, který už s Roachem spolupracoval při natáčení stejně jako na koncertech. Tichý drift mezi šlapajícím groove.

Ralph Prata: Trance Spirits

Frippem okořeněná Off Spring usnadňuje posluchači uvolnit se ve snivém rozpoložení, dokud neutuchající elektronický puls Seekers neiniciuje průchod labyrintem. Faymanova zkušenost s psaním hudby pro hollywoodské atrakce dobře posloužila i tomuto projektu, propůjčuje mu filmovou hloubku. Dobře sedne jako doprovodná sekvence improvizovaných sól ke scénám a desorientujícím snům právě tak, jako k nekonečně komplikovanějším vizím posluchače, který se vydává na svou vlastní cestu transem. Nebo Rok koně (Year of the Horse, 13:34)!

Stranou by neměla zůstat ani poznámka o nádherném designu bookletu. Pár slov o autorovi krásných jedno- nebo tříokých duchů, s nimiž se vydáváme na dobrodružství duchovních rejů.

Ralph Prata sídlí v horách Adirondack Mountains ve státě New York. V roce 1978 začal tvořit skulpturální betonové rytiny. Vytvořil si svoji vlastní směs z písku, agregátů a cementu, sám si i dělá betonové bloky. Tyto pevné bloky, vyrobené v potřebné velikosti nebo tvaru, Prata rukou obrábí.

Symboly a návrhy jeho rytin jsou inspirovány hudbou. Každý kus je vytvořen a usměrněn prostřednictvím spontánního a improvizačního procesu. Ve chvílích tvoření, provázejí ho na této vizuální cestě různé zvuky, vibrace a texty z různých hudebních kompozic — pracuje s nevědomým a neznámým, zdánlivě prastaré obrazy z minulosti i současnosti se otevírají a zjevují v jeho díle. Všechny jsou co do designu originály. Doporučujeme navštívit jeho stránky, podívat se a – zakoupit!

Jedno z dosud nejlepších alb Steve Roache: pamlsek pro uši & ducha!

*

 

© San
© okultura, MMII

Uložit