Požehnání si nesete s sebou

106
David Helpling: In
(2CD, Spotted Peccary Music, 2022)

David Helpling: In

2CD, SPM-0805, Spotted Peccary Music, 2022
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

Americký kytarista, klávesista a filmový skladatel David Helpling nám nabídl dokonce dvojalbum s názvem In. Pole jeho působnosti je široké a stejně tak počet jeho spolupracovníků. Pro nás může být zajímavé, že na filmu Trade Offs spolupracoval i s indickými hudebníky. Ale časem se trvale spojil s Jonem Jenkinsem, s nímž dotváří většinu svých děl.  Toto CD dvojalbum In prý postupně vznikalo 10 let a skoro do všech skladeb si vybral spoluhráče. Hudba je většinou klidná, někdy i rozjímavá, řekl bych vhodná hlavně k filmům a vůbec ne typická pro ambient, který se vyžívá spíše ve velkých, atmosférických plochách. Většina Helplingových skladeb trvá kolem sedmi minut, je hodně melodická a pozitivně laděná. Mezi nástroji spoluhráčů se objevují violoncello, indický smyčcový esrádž, ale i indický zpěv. Vedle toho pochopitelně hodně elektronických a perkusivních nástrojů a další elektrické kytary.

Délka obou CD není nijak závratná. První nabízí šest skladeb a trvá kolem 42 minut, druhé sedm skladeb a trvá 47 minut.

První skladbu Waves Dream Of Breaking interpretuje Helpling sám v mohutném úvodním pozvání. Přizval pouze Matthew Stewarta na modulární syntezátory. V další skladbě This Burning Sky má už indickou zpěvačku Nidhi Bhatmuley a Stewart hraje tentokrát na bicí. Skladbu, která se vzdouvá v jakýchsi vlnách, ovšem ženský hlas pouze doplňuje. Na dalších třech skladbách hraje Helpling sám na kytary, syntezátory a perkuse. Všechny se nesou v tanečním duchu, z nich Here All Along zaujme zajímavou instrumentací a Still As Stone svou klidnou atmosférou. Závěrečná skladba prvního CD The Bliss You‘ve Always Carried má hostujícího Benjyho Wertheimera na esrádž. Helpling nechá vyniknout jeho táhlý zvuk a jen jemně doprovází občasnými tóny nebo harmoniemi. Je to krásné, závěrečné spočinutí.

David Helpling

Druhé CD začíná skladbou Slipping v klidném duchu a s hostující britskou zpěvačkou Miriam Stockley. Její zpěv ovšem není sólový, spíše doprovází harmonie skladby, jen občas se vzepne k samostatnému projevu. V další, opět dost klidné skladbě, The Gold Distance Between si Helpling zahraje všechno sám. Ve skladbě You Already Are přibral na elektrické violoncello Matthew Schoeninga a doplnil ho množstvím syntezátorů, elektrických kytar a perkusí. Skladba probíhá ve vzdouvajících se rychlých a pomalých vlnách. Následují tři poněkud kratší skladby bez hostů. Všechny se vyznačují obdobnou stavbou – pomalý, táhlý, melodický úvod, ke kterému se přidá zdůrazňující rytmus, který však většinou nezrychluje. Každá skladba má tak svoji vlastní náladu. Až poslední, opět delší skladba, I Too Am Coming Home má opět hostující zpěvačku Miriam Stockley, která však ani zde nedostává prostor k sólovému vyjádření a je součástí celkového, kompaktního zvuku.

Celkově bych konstatoval, že dvojalbum In je velmi jednolité, je v něm poznat osobitá skladatelská práce, která je na druhém CD trochu pestřejší, ale jinak dost obdobná. Osobně bych ne vždy využíval všechny nástroje a zkusil být trochu střídmější.