Venkovský lékař Koji Yamamury

56

Kōji Yamamura, narozen 4. června 1964, je japonský nezávislý animátor, který po ukončení kariéry jako výtvarník pozadí v animačním studiu režíruje, píše, stříhá, animuje, vytváří modelové listy a pozadí a někdy produkuje své vlastní krátké filmy. Pracoval na mnoha zakázkách, jako jsou hudební videa, televizní reklamy, titulní sekvence a identifikace stanic, a to jak samostatně, tak pod vedením jiných režisérů nebo ve spolupráci s nimi. Je také pravidelným ilustrátorem dětské literatury a učebnic.

Kōji Yamamura

Yamamura se narodil v Nagoyi a studoval malířství na Tokijské univerzitě Zokei. Jeho film Mt. Head (Atama Yama) z roku 2002 získal cenu za krátký film na Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy, hlavní cenu na Světovém festivalu animovaných filmů Animafest Zagreb v roce 2004 a byl nominován na Oscara za krátký animovaný film. Yamamura vyhrál v roce 2007 Grand Prix v Ottawě se svou animovanou adaptací díla Franze Kafky Venkovský lékař. Oba filmy byly zařazeny do Animation Show of Shows.

Jeho animace zahrnuje celou řadu médií, jeho nejranější nezávislá díla kombinují malbu na plastelínu a stop motion s celuloidovými fóliemi, ale v poslední době se soustředí na tradiční animaci. Dva z jeho nejznámějších a nejuznávanějších filmů jsou Mt. Head, nominovaný na Oscara za nejlepší animovaný krátký film a oceněný Cristal d’Annecy, a Venkovský lékař, oceněný Grand Prix v Ottawě a cenou Ōfuji Noburō. Jeho krátký film Muybridge’s Strings z roku 2011 byl jedním z pěti animovaných krátkých filmů nominovaných na cenu Genie Award za nejlepší animovaný krátký film na 32. ročníku cen Genie Awards v roce 2012.
– Pozn. ed.


 

Když jsem před pár měsíci psal o filmu Parade de Satie od Koji Yamamury, zmínil jsem jeho adaptaci povídky Franze Kafky Venkovský lékař (2007), a tady ji máme. Kafkova adaptace vznikla několik let před Parade de Satie a liší se od pozdějšího filmu natolik, že by se dalo myslet, že jsou dílem různých režisérů. Zatímco Parade je barevný, frivolní a stejně živý jako balet, na kterém je založen, Venkovský lékař je temný, znepokojivý a nepředvídatelný.

Venkovský lékař Koji Yamamury

Yamamura říká, že si Kafkovu povídku vybral ze sbírky povídek, kterou mu předložila produkční společnost, a z nichž ho zaujala pouze jedna. Shodou okolností tak Orson Welles režíroval film Proces poté, co mu producent Alexander Salkind navrhl, aby si vybral knihu k adaptaci ze seznamu, který mu dal.

Události v Yamamurově filmu – venkovský lékař je v zasněžené noci povolán k mladému pacientovi – jsou typické pro Kafkova kratší díla, v nichž absurdní nebo snové situace mají tendenci přecházet v noční můry. Yamamura zobrazuje návštěvu lékaře v náčrtkovém, ručně kresleném stylu, kde postavy a jejich okolí podléhají neustálým divokým deformacím a náhlým změnám perspektivy.

Venkovský lékař Koji Yamamury

Jedná se o typ fyzické nadsázky, kterou můžete vidět v kreslených filmech UPA z 50. let, ale v těchto filmech je tento efekt téměř vždy použit pro komický účinek. Když jsou zkreslení použita v realističtějším kontextu, přidávají Yamamurovu filmu snový charakter.

Příběh je doplněn skvělou hudbou Hitomi Shimizua, která mezi nástroji zahrnuje i Ondes Martenot. Kdybych to viděl v roce 2011, zařadil bych to na svůj seznam významných filmových a televizních adaptací Kafky.