Žalozpěv nad vším, co není

168
Parsick & Reuter: Lament
(gterma003, 2012, CD)

Parsick & Reuter: Lament (CD)

gTerma, gterma003, 2012
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Švédské vydavatelství gTerma ovšem nevydává jen hudbu související nějak s Tibetem, i když převažuje, ale vůbec hudbu ambientní a elektronickou. A to je právě případ tohoto alba dvou německých elektronických experimentátorů. Asi známější z nich je Markus Reuter, který studoval mandolínu, kytaru a piano u více učitelů, také speciální hru na kytaru u Roberta Frippa, aby potom vyvinul spolu s texaským loutnistou Edem Reynoldsem zvláštní kytaru, na niž se hraje dotykem. A právě ve hře na tento nástroj se stal slavným. Ovšem vedle toho ho zaujala elektronická práce se smyčkami neboli loops. Také konstruuje nové nástroje, vystupuje s mnoha různými spoluhráči po celém světě a ostatním produkuje nahrávky.

Na albu Lament se spojil s dalším německým hudebníkem Stephenem Parsickem. Ten se také specializoval časem na loops a kosmickou ambientní hudbu. Snaží se užívat subliminálních dronů, což si můžete poslechnout ve čtvrté, nejdelší skladbě tohoto alba, nazvané And All Which Is Not. Tyto loops působí silně emotivně na mysl, ač to není prvoplánové. Třebaže oba hudebníci vlastně pracují s loops, výborně se doplňují, každý má svůj vlastní styl. Skladby mají zvláštní křišťálový zvuk, který ale nepůsobí studeně. Celková atmosféra je velmi klidná, není užit žádný rytmus. Také zvuk jejich elektronických zařízení je zcela odlišný od většiny ostatních hudebníků ambientu. Klouzavý zvuk, nesmírné ztišení, hypnotické zvuky – to vše vytváří jakousi nadpozemskou a tajemnou hudbu. Že hudebníci rádi experimentují se zvukem, můžete slyšet ve skladbě Below Ice, ale v dlouhé, závěrečné Reign Of Dust je opět zajímavá, harmonická hudba jako na celém albu. Je to opravdu zvláštní, zamyšlená a tajuplná hudba.

© okultura, XII-MMCXII
© Jiří Mazánek

*

Uložit