Soumrak bohů

230
Mathias Grassow: Dämmerung
(gTerma, gterma008, 2012, CD)

Mathias Grassow: Dämmerung (CD)

gTerma, gterma008, 2012
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Mezi množstvím alb, které Mathias Grassow vydal u gTermy, je také jedno s německým názvem Dämmerung, Soumrak. Takový námět se objevuje  u ambientních hudebníků s oblibou, např. u Steve Roache. Dává totiž možnost zvukově se „vyřádit“ na jednotlivých částech postupného západu Slunce a příchodu noci, obzvláště u dronu ambientu, kde se tento styl hodí pro dlouhé pasáže ústupu světla. Krásné fotografie vydavatele Johana Rehna to detailně zachycují.

Album má šest skladeb. První, kolem deseti minut dlouhá, která vyjadřuje šeření, dostala tedy název Fading Light. Je docela nabitá obrovskou energií, zvuk dronu je velmi plný, temný až agresivní.

Přejde nám do nejdelší, skoro dvacetiminutové Bed Of Clouds, přeložil bych to Lože z oblaků, s nádhernými, jemnějšími a jasnějšími, rotujícími drones. Je ho radost poslouchat, má velmi zklidňující účinek.

Následuje zase asi desetiminutový Setting Sun (9:44), Západ Slunce. Je podobný předchozí skladbě, jako by v ní pokračoval, jen se trochu ztiší a do dronu se občas ozývá jasná, křišťálová melodie, ale zároveň přibývá temnějších tónů, ač se stále udržuje velké napětí, přidává se ještě jeden jasnější doplňující drone a vše se velkým zeslabením zvuku přesouvá do čtvrté skladby Last Rays, Poslední paprsky. Zde je využito asi samplu jedné tibetské mísy a jejího chvějivého zvuku jakoby posledních záchvěvů blikajícího světla, s tichým dronem v pozadí. Dalo se čekat, že zvuk mísy časem zmizí v dronu, tolik už ne, že to bude trvat přes třináct minut, než přijde noc – Nightfall, nejkratší asi šestiminutová skladba alba. Ta, kupodivu, není tichá, naopak drones dost zesílí a jsou naplněny mnoha různými, byť neurčitými zvuky.V poslední části skladby nastane jakési vyhlazení, spíše předtím surového zvuku, a příprava na přechod do poslední skladby s těžko přeložitelným názvem Entering The Between, snad Vstup do doby mezi opětovným příchodem světla. Druhá nejdelší skoro patnáctiminutová skladba má jemné drones obklopené šumem. Před desátou minutou se objeví nečekaná, výraznější, jasná melodie, která s přestávkami klouže po zesílených drones.

Dal si jistě práci s vyjádřením různých nuancí západu Slunce a toho, co po něm, následuje. Postupným mizením tohoto proudu zvuku se s námi Grassow rozloučí.

© okultura, XII-MMXII
© Jiří Mazánek

*

Uložit