Vzývání niterného plamene

189
Mathias Grassow & Carsten Agthe: Beyond The Silence - Live At Gut Saunstorf (2CD, gterma023, gTerma, 2012)
Mathias Grassow & Carsten Agthe: Beyond The Silence – Live At Gut Saunstorf
(2CD, gterma023, gTerma, 2012)

Mathias Grassow & Carsten Agthe: Beyond The Silence – Live At Gut Saunstorf (2CD)

gterma023, gTerma, 2012
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

U německého ambientního hudebníka Mathiase Grassowa jsme zvyklí především na studiové projekty vlastní nebo ve spolupráci s jinými hráči na akustické nástroje. Vydání alba z živého koncertu bylo asi naposled z roku 2009 z pražského kostela sv. Šimona a Judy s Jiřím Mazánkem.

Toto dvojalbum je záznamem z koncertu ze severoněmeckého místa Gut Saunstorf, kde je klášter, v němž se konají duchovní i kulturní setkání všeho druhu. Jako spoluhráče na perkuse si Grassow zvolil Carstena Agtheho, s nímž už něco na posledních albech natočil.

Grassow má již léta svůj typický styl drone ambient, který je na první poslech jasně rozeznatelný. Tím se liší od velkého množství jiných obdobně orientovaných hráčů, kteří se sobě dost podobají. Jeho dalším rysem je dále to, že hudba má v sobě vždy silný duchovní náboj, je velmi sugestivní, hypnotická a vřelá, obvykle nepůsobí technicky.  Dokáže volit své drones jakýmsi minimalistickým způsobem, protože ačkoli jsou statické, tak se v nich přesto stále něco děje. Toto jejich pomalé pronikání nám pod kůži zjistíte teprve, když se tam ten zvuk při pozorném poslechu dostane. Musíte tedy být jeho hudbě otevřeni. Protože je velmi plodný, ne vždy je každé album světové. U tohoto si můžete být tím vším, co jsem výše napsal, zcela jisti.

Problém je ovšem spoluhráč Agthe. Po vícerém poslechu jsem dospěl k názoru, že chyba nebude v tom, že by neuměl hrát, ale v tom, že se s Grassowem dobře neslyšeli. To se stává, když je jeden nástroj – v tomto případě syntetizátory – hlasitější díky plnějšímu zvuku a nastane-li rytmická pasáž, což bylo na tomto 2CD několikrát – tak se prostě hudebníci spolu „hledají“, obzvláště když dodá Grassow rytmus i na syntetizátory. Když se jim však podaří se setkat, vznikají velmi silná místa. Druhý problém z toho prvního vyplývá. Při koncertu mají posluchači zážitek, ale na albu je potřeba být sebekritický a to, co se nepovedlo, vystříhat. A to se před vydáním neudělalo. Mohlo z toho být třeba jedno pěkné CD nebo kratší 2CD. Ale také je možné, že to posluchačům doma nebude vadit nebo to nezaregistrují. Potom ať mé poznámky zapomenou.

2CD vydalo vydavatelství gTerma, opět s krásnými fotografiemi Johana Rehna.

*

Uložit