Přesýpání písku na dunách…

213
Steve Roach: Streams & Currents
(PRO00128, CD)

Steve Roach: Streams & Currents (CD)

6 skladeb, PRO00128, Projekt, 2002
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Co se stane, když se ambientní syntéza uplatní na elektrickou kytaru? V případě Steve Roache se dotyčný stane ambientním kytaristou. Roach tavil sonickou atmosféru už od počátku 80. let, prošel si elektronickou space music, techno-tribal didgeridoo primitivismem a dokonce lehce zabrousil až ke country. Po svém albu Dust to Dust s kytaristou Rogerem Kingem si Roach vybral tento nástroj sám a použil jej k abstraktnímu zvukovému designu na albu Midnight Moon.

Na albu Streams & Currents (2001) rozvinul své ovládání tohoto nástroje, ale i kdyby na něj válel jako Eddie Van Halen, není právě tohle v zájmu Steva Roache. On pracuje s kytarou kvůli textuře s použitím e-bow, zesilováním a zeslabováním tónů a dozvuky vytváří zvuky, jež se klenou a plynou pomalým pohybem jako jarní vánek a něco podobného uslyšíte u dalšího ambientního kytaristy Jeffa Greinkeho.

Nečekejte tedy nějaký explosivní materiál uvádějící do transu jako na společných projektech s Vir Unis. Jedinou rytmičtější skladbou s perkusemi je šamanské mantrové bubnování na Spirit Moves.

Je to jako přesýpání písku na dunách v poušti, nebo jeho usazování ve věčném přílivu (5. Ebb) a odlivu (6. Flow), při němž se vytvářejí na pláži složité a velmi detailní vzory, vystupující náhle a nečekaně z chaosu myriády zrníček jako úžasné fraktály, aby byly v příštím okamžiku opět smazány a nahrazeny něčím, co vzbudí ještě větší potěšení. Hříčky & hry nevědomé přírody…

Poslouchejte potichu stále dokola…

Není v tom ale její příprava na nějaké komplexnější pochody, které pak vnímáme daleko důrazněji a s mnohem většími důsledky? I když i o tom můžete při poslechu alba meditovat, je to daleko spíše další Roachova óda na abys, na vnitřní prostor, který je více psychologický než spirituální.

Jednotlivé skladby byly vytvořeny a nahrány živě ve velmi pozdních nočních hodinách ve studiu Timeroom (Tucson, Arizona) v srpnu a září 2001. Před závěrečným procesem sekvencí nebyly použity žádné „overdubs“, dodatečné procesování nebo aranžování. Z nástrojů uslyšíte 2 elektrické kytary, e-bow, šamanské bubny, různé smyčky s živými nahrávkami a takové ty „věcičky“ pro zvukové procesování. Výše zmíněný kytarista Roger King byl pak asi jedině tou správnou osobou, která mohla dohlížet na mastering celého projektu.

Obal CD navrhoval do ulit a šneků zasněný Sam Rosenthal.

*

© San
© okultura, MMII