Ester Krumbachová, česká režisérka, dramatička, spisovatelka, scénáristka, výtvarnice, scénografka a návrhářka filmových i divadelních kostýmů se narodila 11. listopadu 1923 v Brně ve čtyři hodiny ráno. Podle jejích vzpomínek prý Brno tehdy zahalila hustá žlutá mlha.
Na první pohled nás v jejím nativním horoskopu upoutá Velký vodní trigon, který symbolizuje vysokou senzitivitu a empatii, emocionalitu a schopností adaptovat se na vnější okolnosti, schopnosti vyjít s rozmanitými často protikladnými lidmi. Užitečný může být zejména v umění a psychologii, či okultismu a parapsychologii.
V horoskopu Ester Krumbachové spojuje rebelantského a revoltujícího Urana v pátém domě, kde rozvine originální kreativní tvořivost. Není tu místa pro závislost na tradiční obrazech nebo způsobech vyjádření, ale místo toho rozvíjí nový způsob, ať úspěšný nebo neúspěšný, vždy s obrovským vlivem na společenství, v němž žije.
Další planetou účastnou Velkého trigonu je Pluton v devátém domě, kde nositeli dodává touhu překonat hranice známého. Tyto dvě transpersonální planety svírají Slunce s Merkurem ve Štíru na hranicích prvního domu sebenalézání.
Vycházející Slunce dává vitalitu, životaschopnost, nadšení, sebevědomí, iniciativu, sebedůvěru, individualismus, hrdost.
![](https://www.okultura.cz/WordPress/wp-content/uploads/Vera-Chytilova-a-Ester-Krumbachova-pri-praci-na-podobenstvi-Ovoce-stromu-rajskych-jime_1969.jpg)
Vycházející Merkur Prométheus je sebevědomým dramatickým mluvčím, snovatelem příběhů, které poutavě vypráví.
Neptunova kvadratura na toto srdce horoskopu přináší nespoutanou imaginaci jak divadelní tak zejména filmovou a bohužel i sklon k omamování se, zejména alkoholem.
Slunce je navíc v konjunkci s hvězdou Unuk, která hrozí otravou. Tak se také stalo, koncem osmdesátých let se Ester omylem napila ředidla, sice nezemřela, ale na následky této otravy v lednu 1996 zemřela.
Velký trigon potřebuje kanál, kterým by tu nezměrnou vodní energii odváděl. Zde je to v prvé řadě opozice Luny na Plutona z třetího domu, kde vzbuzuje potřebu rozmanitostí a zvláštností, literární schopnosti, emocemi ovlivněné myšlení, což dává schopnost být v chaotickém prostředí doma. Spolupráce s ženami je oboustranně výhodná (viz vrcholová spolupráce s Věrou Chytilovou). Vztahy Luny s Plutonem signují vždy dramatickou osobnost s hlubokým vnitřním životem.
Další dynamický aspekt vůči Plutonovi je kvadratura Martova z Ascendentu. Vycházející Mars vždy bojuje, dodává odvahu, sílu, činorodost, prosazuje se, probíjí přes překážky, zejména je-li ve vztahu s Plutonem, nic ho nezastaví. Mars je spojován s archetypem Animus, který označuje vrozené mužství v nás, v mužích i ženách. Ester byla vdaná jen dvakrát, poprvé velmi krátce po válce, podruhé v 60. letech za režiséra Jana Němce, s nímž spolupracovala na jeho nejdůležitějších filmech, byla v podstatě jejich spoluautorkou. Prošla však životem mnoha mužů jako jejich dokonalá femme fatale, zvlášť když její Venuše je Večernice v druhém domě hmotné kultury a osobních zdrojů.
Tvorba Ester se vyznačuje pozoruhodnou vnímavostí k detailu a dobovému kontextu. Bohatstvím tvorby tu hýří Jupiter. Jupiter je také učitel, Ester kolem sebe měla v osmdesátých letech kroužek děvčat, která učila a nic před nimi ze svých umění a znalostí neskrývala, prostě věděla, že ona sama je nejlepší, že ji nikdo nepřekoná. Schopnost vtělit intuici do hmoty, dát jí tvar, to dokáže silně postavený vycházející Saturn, bohužel přináší i dlouhodobé deprese. Uhrančivost výtvarných děl můžeme tu spojit i s bikvintilem Venuše a Plutona.
Už od mládí nezkrotná vstupuje po válce na brněnskou Vysokou uměleckoprůmyslovou školu, obor užitá malba a grafika. Jupiter začíná individuální cyklus rozvoje, překračuje její ascendent, sekunduje mu Uran svým trinem, nová doba, nový život. Absolvuje v roce 1948, v narozeninovém horoskopu nacházíme zatmění Slunce, jak symbolické!
V roce 1954 odchází jako jevištní výtvarnice do divadla v Českých Budějovicích, kde vlastnoručně vyrábí kulisy, Uran tranzituje trinem vůči Slunci a přináší tak první závažnou profesionální změnu. O rok později se ve stejné pozici ocitá v Praze v Městských divadlech.
V roce 1960 začíná pracovat jako kostymérka v Národním divadle, přesněji na scéně Tylova divadla. Neptun tranzituje sextilem vůči Luně, dává jí křídla. V Národním divadle pracuje až do roku 1964. V roce 1961 dostává svoji první příležitost jako kostýmní výtvarnice v satirické sci-fi Muž z prvního století s první hlavní rolí Miloše Kopeckého.
![](https://www.okultura.cz/WordPress/wp-content/uploads/Muz-z-prvniho-stoleti.jpg)
Pluton v trinu na Lunu. Od roku 1963 až do roku 1970 jde z filmu do filmu. Polovina šedesátých let je naplněna prací pro film, Neptun, kterého s filmem spojujeme tranzituje přes její Slunce, revoluční Uran v konjunkci s Plutonem jistí nevyčerpatelnou studnici nápadů svým sextilem na Slunce. To ještě podporuje progresivní lunační úplněk, spojovaný s vrcholem a naplněním.
![](https://www.okultura.cz/WordPress/wp-content/uploads/2-Sedmikrasky_1966_Vera-Chytilova.jpg)
Nejskvělejším filmem, na němž spolupracovala s Věrou Chytilovou jsou dozajista Sedmikrásky, které měly premiéru 30. prosince 1966, Pluto je v sextilu na Medium Coeli, vrchol společenské a profesionální pyramidy.
Ve stejný den má premiéru i film jejího manžela Jana Němce, na němž také spolupracovala: O slavnosti a hostech, který rozlítil samotného presidenta a šéfa KSČ Antonína Novotného, který dal film stáhnout a režisérovi znemožnil práci ve filmu, neboť se poznal v hlavní roli.
![](https://www.okultura.cz/WordPress/wp-content/uploads/Vrazda-ing.-Certa.jpg)
Jediný film, který Ester režírovala, byla Vražda ing. Čerta, koncert Vladimíra Menšíka a Jiřiny Bohdalové. Premiéra filmu se konala na podzim 1970, ale to už začalo přituhovat, Saturn v opozici na Slunce podvázal možnosti, poslední film na němž spolupracovala, Archa bláznů, šel už rovnou do trezoru, z něhož se vynořil až v roce 1990. Ještě pár měsíců se drží v televizi, ale s rokem 1971 končí i tam.
![](https://www.okultura.cz/WordPress/wp-content/uploads/Archa-blaznu-aneb-Vypraveni-z-konce-zivota.jpg)
Po převratu se vrací ke své práci, ale dvacetiletá absence ji nedovolí navázat na vrcholné období šedesátých let.
Umírá 13. ledna 1996.