Ester Krumbachová: astroportrét

219

Ester Krumbachová, česká režisérka, dramatička, spisovatelka, scénáristka, výtvarnice, scénografka a návrhářka filmových i divadelních kostýmů se narodila 11. listopadu 1923 v Brně ve čtyři hodiny ráno. Podle jejích vzpomínek prý Brno tehdy zahalila hustá žlutá mlha.

Na první pohled nás v jejím nativním horoskopu upoutá Velký vodní trigon, který symbolizuje vysokou senzitivitu a empatii, emocionalitu a schopností adaptovat se na vnější okolnosti, schopnosti vyjít s rozmanitými často protikladnými lidmi. Užitečný může být zejména v umění a psychologii, či okultismu a parapsychologii.

V horoskopu Ester Krumbachové spojuje rebelantského a revoltujícího Urana v pátém domě, kde rozvine originální kreativní tvořivost. Není tu místa pro závislost na tradiční obrazech nebo způsobech vyjádření, ale místo toho rozvíjí nový způsob, ať úspěšný nebo neúspěšný, vždy s obrovským vlivem na společenství, v němž žije.

Další planetou účastnou Velkého trigonu je Pluton v devátém domě, kde nositeli dodává touhu překonat hranice známého. Tyto dvě transpersonální planety svírají Slunce s Merkurem ve Štíru na hranicích prvního domu sebenalézání.

Vycházející Slunce dává vitalitu, životaschopnost, nadšení, sebevědomí, iniciativu, sebedůvěru, individualismus, hrdost.

Věra Chytilová a Ester Krumbachová při práci na podobenství Ovoce stromů rajských jíme (1969)

Vycházející Merkur Prométheus je sebevědomým dramatickým mluvčím, snovatelem příběhů, které poutavě vypráví.

Neptunova kvadratura na toto srdce horoskopu přináší nespoutanou imaginaci jak divadelní tak zejména filmovou a bohužel i sklon k omamování se, zejména alkoholem.

Slunce je navíc v konjunkci s hvězdou Unuk, která hrozí otravou. Tak se také stalo, koncem osmdesátých let se Ester omylem napila ředidla, sice nezemřela, ale na následky této otravy v lednu 1996 zemřela.

Velký trigon potřebuje kanál, kterým by tu nezměrnou vodní energii odváděl. Zde je to v prvé řadě opozice Luny na Plutona z třetího domu, kde vzbuzuje potřebu rozmanitostí a zvláštností, literární schopnosti, emocemi ovlivněné myšlení, což dává schopnost být v chaotickém prostředí doma. Spolupráce s ženami je oboustranně výhodná (viz vrcholová spolupráce s Věrou Chytilovou). Vztahy Luny s Plutonem signují vždy dramatickou osobnost s hlubokým vnitřním životem.

Další dynamický aspekt vůči Plutonovi je kvadratura Martova z Ascendentu. Vycházející Mars vždy bojuje, dodává odvahu, sílu, činorodost, prosazuje se, probíjí přes překážky, zejména je-li ve vztahu s Plutonem, nic ho nezastaví. Mars je spojován s archetypem Animus, který označuje vrozené mužství v nás, v mužích i ženách. Ester byla vdaná jen dvakrát, poprvé velmi krátce po válce, podruhé v 60. letech za režiséra Jana Němce, s nímž spolupracovala na jeho nejdůležitějších filmech, byla v podstatě jejich spoluautorkou. Prošla však životem mnoha mužů jako jejich dokonalá femme fatale, zvlášť když její Venuše je Večernice v druhém domě hmotné kultury a osobních zdrojů.

Tvorba Ester se vyznačuje pozoruhodnou vnímavostí k detailu a dobovému kontextu. Bohatstvím tvorby tu hýří Jupiter. Jupiter je také učitel, Ester kolem sebe měla v osmdesátých letech kroužek děvčat, která učila a nic před nimi ze svých umění a znalostí neskrývala, prostě věděla, že ona sama je nejlepší, že ji nikdo nepřekoná. Schopnost vtělit intuici do hmoty, dát jí tvar, to dokáže silně postavený vycházející Saturn, bohužel přináší i dlouhodobé deprese. Uhrančivost výtvarných děl můžeme tu spojit i s bikvintilem Venuše a Plutona.

Už od mládí nezkrotná vstupuje po válce na brněnskou Vysokou uměleckoprůmyslovou školu, obor užitá malba a grafika. Jupiter začíná individuální cyklus rozvoje, překračuje její ascendent, sekunduje mu Uran svým trinem, nová doba, nový život. Absolvuje v roce 1948, v narozeninovém horoskopu nacházíme zatmění Slunce, jak symbolické!

V roce 1954 odchází jako jevištní výtvarnice do divadla v Českých Budějovicích, kde vlastnoručně vyrábí kulisy, Uran tranzituje trinem vůči Slunci a přináší tak první závažnou profesionální změnu. O rok později se ve stejné pozici ocitá v Praze v Městských divadlech.

V roce 1960 začíná pracovat jako kostymérka v Národním divadle, přesněji na scéně Tylova divadla. Neptun tranzituje sextilem vůči Luně, dává jí křídla. V Národním divadle pracuje až do roku 1964. V roce 1961 dostává svoji první příležitost jako kostýmní výtvarnice v satirické sci-fi Muž z prvního století s první hlavní rolí Miloše Kopeckého.

Muž z prvního století

Pluton v trinu na Lunu. Od roku 1963 až do roku 1970 jde z filmu do filmu. Polovina šedesátých let je naplněna prací pro film, Neptun, kterého s filmem spojujeme tranzituje přes její Slunce, revoluční Uran v konjunkci s Plutonem jistí nevyčerpatelnou studnici nápadů svým sextilem na Slunce. To ještě podporuje progresivní lunační úplněk, spojovaný s vrcholem a naplněním.

Sedmikrásky

Nejskvělejším filmem, na němž spolupracovala s Věrou Chytilovou jsou dozajista Sedmikrásky, které měly premiéru 30. prosince 1966, Pluto je v sextilu na Medium Coeli, vrchol společenské a profesionální pyramidy.

Ve stejný den má premiéru i film jejího manžela Jana Němce, na němž také spolupracovala: O slavnosti a hostech, který rozlítil samotného presidenta a šéfa KSČ Antonína Novotného, který dal film stáhnout a režisérovi znemožnil práci ve filmu, neboť se poznal v hlavní roli.

Vražda ing. Čerta

Jediný film, který Ester režírovala, byla Vražda ing. Čerta, koncert Vladimíra Menšíka a Jiřiny Bohdalové. Premiéra filmu se konala na podzim 1970, ale to už začalo přituhovat, Saturn v opozici na Slunce podvázal možnosti, poslední film na němž spolupracovala, Archa bláznů, šel už rovnou do trezoru, z něhož se vynořil až v roce 1990. Ještě pár měsíců se drží v televizi, ale s rokem 1971 končí i tam.

Archa bláznů aneb Vyprávění z konce života

Po převratu se vrací ke své práci, ale dvacetiletá absence ji nedovolí navázat na vrcholné období šedesátých let.

Umírá 13. ledna 1996.