Okultura: Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

K nebesům

Jiří Mazánek Květen - 3 - 2016
Mathias Grassow: Sky (CD, gterma002, gTerma, 2011)

Mathias Grassow: Sky
(CD, gterma002, gTerma, 2011)

Mathias Grassow: Sky (CD)

gterma002, gTerma, 2011
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Za celkem krátkou dobu se švédské vydavatelství gTerma prosadilo na světovém trhu kvalitními alby ambientní hudby. A přitom výběr celé produkce dělá vlastně jeden člověk Johan Rehn, který skoro všechna alba doplňuje svými nádhernými fotografiemi a stará se i o propagaci a distribuci. Pouze na mastering si najímá jiné. Z celé nabídky je cítit upřímnost a láska k této hudbě. To se málokdy vidí.

A také na tomto albu je vidět snaha vylepšit i již dříve vydané, což se ukázalo i u jiných autorů. Ovšem Mathias Grassow je stěžejní autor gTermy, protože mu bylo vydáno již přes 15 alb. Toto vyšlo původně v roce 2000 jako dvojalbum. U gTermy vyšlo v roce 2011 jako jedno album obsahující šest skladeb. Jejich námětem je – jak vyplývá z názvu Sky – obloha. Tou, a jevy na ní, se ostatně Grassow zabývá na mnoha svých albech, speciálně Sluncem.

Skoro vždy se také Grassow snaží o nějakou ideu alba vyjádřenou názvy skladeb. Zde bych to chápal jako jakýsi pomyslný výlet oblohou, který je zároveň výletem do vlastního nitra, obvyklé to téma ambientních skladatelů. Proto tu máme názvy skladeb: Otevření (Opening 9:03), Obloha část I a II (Sky Part I 7:04, Sky Part II 30:40), Návrat (From Beyond 4:33), Závěr (Closing 3:45) a Nový počátek (A New Beginning 9:48). Samozřejmě, že některé názvy se těžko překládají, protože je lze pochopit spíše mysticky. Celému albu ovšem dominuje nejdelší, přes 30 minut dlouhá skladba Sky Part II, i když skladby do sebe přecházejí. Jak je známo, je Grassow skladatelem využívajícím převážně drones. Dá se jen obdivovat, jak dokonale s nimi dokáže pracovat.

Takřka stálý, dlouhé minuty se neměnící drones, vás přesto udržuje v klidném napětí a vy se učíte vnímat nepatrné změny, které probíhají uvnitř něj. K tomu se přidává nenápadný melodický motiv, často spíše v hlubším rejstříku, který vytváří jakýsi pomyslný postup ve skladbě. Rytmus se na celém albu vůbec neobjevuje, přesto je ve skladbách takové napětí, že ho tam stále jakoby cítíte. Je to velmi ucelené a soustředěné album, kterému zkrácení na jedno CD jistě prospělo.

Spřízněné weby