Noční sedánky

242
Mathias Grassow: The Nightquest Sessions
(CD, gterma052, gTerma, 2016)

Mathias Grassow: The Nightquest Sessions

CD, gterma052, gTerma, 2016
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

 

Vydavatelství gTerma přichází s dalším albem německého hudebníka Mathiase Grassowa. Není to však úplně novinka. Grassow tuto nahrávku vydal pod stejným názvem již v roce 1998. Tři skladby byly jen remasterovány a přejmenovány. Vznikly při meditačních posezeních, kdy se Grassow nořil do hledání různých možností, jak hudebně vyjádřit své stavy. Ze tří alb již dvě vyšla, takže se dočkáme jistě i třetího. Jinak se zdá, že Grassow dělá jakousi inventuru a předělávání starých nahrávek a nic nového zatím netvoří. Spíše chce asi prohloubit jejich účinek.

Tři skladby jsou pochopitelně ve stylu drone ambientu. První, skoro 20 minutová Mære (19:47), působí sice trochu temně, ale má ve své nehybnosti opět zajímavé vnitřní pohyby minimálních změn. Druhá Eigenlicht (42:59), čili Vnitřní světlo (srv. Arthur Machen), trvá skoro 45 minut.

Jsou tu po celou dobu využity samply tibetských mís Klause Wieseho, až teprve v polovině skladby, kdy jste zcela ponořeni do jejich zvuku, se na pozadí začnou dít další proměny. Místy se objevují až poněkud disonantní zvuky. Ale nepůsobí nepříjemně, to se většinou ve skladbách Grassowa nevyskytuje. Naopak po 30. minutě dochází ke zklidnění, které trvá až do konce.

Také ve třetí, nejkratší skladbě Chromestesia (11:31), je využit sample tibetských mís Klause Wieseho. Ta však působí ze všech skladeb nejjasněji. K jejich zvuku se přidává příjemný, jak alikvotní zpěv znějící syntezátor. Tím, že se ozývá v pravidelných intervalech, mezi nimiž jsou pauzy, působí jaksi naléhavě. Asi v polovině skladby je přehluší sample mořského příboje, kdy ustanou i tibetské mísy. A tehdy se začne přibližovat dlouho znějící varhanní akord s naléhavým basovým drone, tepajícím jako kyvadlo. V tomto rozjasnění se s námi Grassow loučí a zbývá pouze příboj s ptáky.

 

Uložit