Okultura: Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Eseje o magických aspektech moderních dějin a soudobého umění

Na samém okraji veškerenstva…

San Květen - 29 - 2010

Steve Roach & Vidna Obmana: InnerZone (PRO00132, Projekt, CD)

Steve Roach & Vidna Obmana: InnerZone (CD)

7 skladeb, PRO00132, Projekt
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Ve vřetenech času je cesta vedoucí do Vnitřní zóny. Přes mračný prostor, opuštěností, přijdeš až k vnitřní zemi a očištěn najdeš skrytý kámen. V.I.T.R.I.O.L.

Belgický elektronický muzikant vidnaObmana je ve svém oboru možná jedním z nejvýraznějších a nejvíce respektovaných umělců. Své počátky si odbýval v hájemství ambientu v Enově stylu a dalších neobvyklých zvukových experimentech, rozvinul a zásadně změnil styl v tom, co se zdá být dlouhou šňůrou současných fascinujících společných hudebních projektů. Nahrává v různých stylech: space, ambient, industriál, moderní klasika, etnická a další hudba; vidnaObmana dosáhl záběru, který se podaří jen pár muzikantům, a to s vášnivým zaujetím pro toto umění.

Kruh, spojovaný s kosmickými asociacemi, je nejmysteriosnější objekt. Často představuje nekonečno, linie kruhu nikde nezačíná a nikde nekončí – zdánlivě nekonečný sled událostí. Je to velmi matoucí koncept, jímž se Steve Roach a Vidna Obmana zaobírají při své hudební spolupráci.

Temné zvukové plochy jsou na albu InnerZone (2002) přiváděny na svět jakožto výsledek nekonečných smyček; zacyklování vrstvených zvuků rozfázovaných tak, aby dozrávaly ve sférách zádumčivého a melancholického ambientu. Po celém albu tahle dvojka vyčarovává driftující zvukové koláže, jejichž světy pak absorbují posluchače ve svém proudu.

Ovšem cyklická povaha tohoto konceptu InnerZone (25:23) se dá lehce postřehnout, když se objevuje proud hudby a prosakuje rytmika. Prstenec rytmů se opakuje v superrychlých obvodech, dere se na povrch z mlžné aury, dýchá si a pak zase najednou zajede někam dolů.

Společně s převažujícími syntetizovanými zvuky obsahuje InnerZone i řadu nekonvenčních akustických zdrojů – pozorný čtenář bookletu si jistě všimne poděkování Lorenu Nerellovi za poskytnutí nahrávek z indonéského prostředí, např. Strands (8:39); jinak jsou distortované, šiftované, v dozvucích a i jinak procesované – téměř se nedají rozpoznat.

Tyto akcenty dodávají albu exotickou příchuť v toku uniformních sonických cirkulací. Jako i v jiných druzích minimalismu nabízí i tato realizace málo klasicky pojaté melodie, ale tu tam posluchač ambientu prvoplánově nehledá, ačkoliv i minimalismus, jako v drobné skladbičce Encounter Passage (2:13), nabízí úžasné „scenérie.“

Je třeba si ovšem všimnout, že po dvou albech Steva Roache s Vir Unis a jeho vlastním Light Fantastic, Bestiary Roberta Riche a Tremor Vidna Obmany se nám neperkusivní ambient přerodil ve šťavnatý trans a nejinak tomu je, třebaže v trochu pomalejší a volnější formě, i na tomto albu, které pulzuje, má témbr a svého ducha.

Steve Roach (Timeroom) a Vidna Obmana (Serenity Studio) natáčeli ve vlastních studiích v letech 2001-2002, mastering opět jistil Roger King.

Nad fotografií vodních synapsí Martiny Verhoevenové dumal při tvorbě bookletu Sam(otný) Rosenthal.

*

© LvcSan
© okultura, MMII

Spřízněné weby

Okultura

Portál pro magické aspekty moderních dějin a soudobého umění. Alchymie. Astrologie. Hermetismus. Kabala. Magie. Revue HORUS. Recenze umění, knih, filmů, hudby, interview s osobnostmi české i světové okultury.
Posel: hrs (at) horus (dot) cz

Twitter

    Fotografie

    the Stillpoint of the Turning WorldNight SwimmingThe Strength To Push Like Springthe Beginning of SurvivalThis Mortal CoilWendy's EpilogueThe Day The World Went AwayThe Field Where I DiedUp The Long LadderBecoming HavishamThe Testimony of the SunsStella and the Blue Stragglers (full triptych)Islanded In A Stream Of Starsthe Detourthe Hissing of Summer LawnsHarry's HouseTime and Other ThievesThe Company We KeepRefuge of the RoadShelter Me