Horečnaté sny (i)

207

 

Steve Roach With Patrick O’Hearn & Byron Metcalf: Fever Dreams
(CD, PRO154, Projekt, 2004)

Steve Roach With Patrick O’Hearn & Byron Metcalf: Fever Dreams (CD)

4 skladby, PRO154, Projekt, 2004
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

*

Fever Dreams jsou plné smyslné atmosféry exotického jantarového světla filtrovaného přes bující duchovní krajinu poslední noci s mihotavými horečnatými sny.

Už od počátečních taktů úvodu alba Fever Dreams, skladby Wicked Dream, kde hraje Patrick O’Hearn na basu, je jasné, že půjde o novou kapitolu v dlouhém a plodném vývoji zvukových světů Steve Roache. Člověk tam slyší známé ambientní perkusní textury, jako třeba starodávná chrastítka a kousky kamenů Byrona Metcalfa, které představují zemi a organický pocit, jejž Steve vkládá do své hudby, aby k ní přifařil odlišné zvuky, jež kombinuje s elektronickou atmosférickou zvukovou tvorbou. Nový zvuk je pak slyšet v podobě dramatické basové linky (Patrick O’Hearn), která posunula známý Roachův zvuk do nového ohniska hudebních kreací. Výsledný efekt se podobá čiré snové rytmické meditaci tingované smyslností.

Hudba se zakládá na dlouhých středně rychlém tempu hybridního groove se silnými basovými prvky vytvořenými kombinací akustických a elektronických prostředků. Atmosférické a zasmyčkované textury melodické kytary Steve Roache vystupují a zase zapadají, mísí se s jeho syntezátorem a počítačovou alchymií, jíž vytváří auru komplexního emocionálního náboje. Celkový dojem z Fever Dreams je naplněn exotickým jantarovým světlem filtrovaným přes kypící duchovní krajinu poslední noci s mihotavými horečnatými sny; smyslná atmosféra je zvláště patrná na 30-minutové skladbě Tantra Mantra, v níž uslyšíte i perkusistu Byrona Metcalfa! Jsou to plynoucí hypnotické groove meditace, které doplní v průběhu roku další tři „Horečnaté počiny“.

Patrick O’Hearn, kterého pozval Steve k této hudební, nikoliv ospalé seanci, se v žebříčku posluchačů „BEST OF ECHOES 2003“ umístil totiž na prvním místě s albem Beautiful World, o dvě místa před třetím Steve Roachem s jeho čtyřalbem Mystic Chords And Sacred Spaces a nechal za sebou jiná zvučná jména a dobré projekty (mj. Pat Metheny: One Quiet Night, Erik Wøllo: Emotional Landscapes, Lisa Gerrard: Whale Doder, Tangerine DRAM: Mota Atma, Loop Guru: Bathtime with Loop Guru, Kitaro: Best of Silk Road, ad.)!

Ovlivnění O’Hearnova díla Steve Roachem lze slyšet v elektro-rytmech některých skladeb, zatímco jiné si vypůjčují něco z Erika Satie, sporým, avšak úchvatným zapojením melodie. O’Hearnova zvuková paleta zůstává nesmazatelně zapsána do moderní hudby a jeho kořeny coby baskytaristy jsou ukotveny i tímto evokativním způsobem i v tomto organickém firmamentu.

Byron Metcalf zase spolupracoval se Stevem už dříve na takových vyhlášených albech, jakými jsou např. The Serpent’s Lair a Byronově vlastním novošamanském počinu Wachuma’s Wave (společně s Markem Seeligem a Steve Roachem).

Fever Pulse kombinuje energii rychle se rozvíjející sekvence položené v mixu dospod s přílivem a odlivem syntezátorových vokálů a používáním baskytary Willa Merkla, která punktuje zvukové pole velmi odlehčeným pocitem, který dobře splývá s celkovou kompozicí.

Nejdelší skladbou na albu, těsně pod půl hodiny, je Tantra Mantra. Jistá příchuť Dálného Východu probíhá od začátku do konce, dělá to indonéský gamelan hozený do zvukové sekvence, která láká posluchače za vnější hranice této skladby, vábí k exotice a především jí uděluje hypnotický kontext.

Moved Beyond je mnohem více elektronická co do zvuku, přinejmenším na začátku. Nástup Byronova bubnu přidává další rozměr, který hraje důležitou roli ve zvuku celého alba pro vznik tribal-ambientního pole (jinak etnoambientu, nebo – jak se dnes nově říká – šamanského ambientu), jejž se Steve a ostatní snaží několik posledních let rozvíjet.

Všehovšudy je to další dotažené album, jež vychází ze Stevova studia Timeroom. Mnoho magie vzešlo z tohoto studia za všechny ty roky a vezmeme-li v úvahu i tento nový počin, ještě se nám dostane mnoho magie i v budoucnu.

*

© San
© okultura, MMIV